Sidor

2008-02-02

Olivia flummar lite mer

I mitt första inlägg skrev jag att jag har ett komplicerat förhållande till andra bokälskare (eller något i den stilen) och att jag skulle förklara vidare en annan gång. Den gången är nu.

Jag kom att tänka på det här när jag via en länk på någon annan blogg kom in på bloggen Bokhora. Alla bokbloggar verkar länka dit. För mig väcktes en överväldigande avsky till liv så fort jag hade läst igenom några av inläggen. Här fanns precis allt som jag hatar med vissa litteraturälskare. Det är svårt att förklara. En sorts kulturighet som jag har så svårt för. En optimism och vördnad för böcker som jag har svårt att frammana. Kanske rör det sig om avund. Jag känner mig själv tillräckligt för att veta att jag avundas de som har bättre koll än jag. De som har bättre smak. De som älskar böcker mer än vad jag gör.

Det kanske är därför jag inte läser dagstidningarnas kultursidor. För att de står för en värld som jag inte har tillträde till. En finkulturell värld där alla har samma smak och de som vågar vara annorlunda kastas för lejonen. En värld där man kan formulera sig, även om det så bara är i bloggform. Naturligtvis gör det mig avundsjuk.

Jag blir så arg för mig själv för det här. Jag borde vara stolt över den jag är, en person som ofta blir tillfrågad både av vänner och släktingar när de behöver boktips. En person som har en öppensinnad och bred litteratursmak (om än något segregerande när det gäller svensk litteratur, som jag av någon anledning har svårt för). Och det är inte alla bokälskare jag är avundsjuk på. Inte min kompis Arina till exempel (som har en eminent blogg som jag nu helt skamlöst gör reklam för). Inte mina systrar, inte min pappa (som bara läser deckare, men som har grymt bra koll på den genren). Ja, det verkar som om mina närstående går fria. Jag väljer att tro att det är för att jag älskar dem, inte för att jag kanske innerst inne tycker att jag har bättre smak...

Och en sak till, därför kommer Olivia inte att skaffa sig lugg:


2 kommentarer:

Calliope sa...

Jag är nog en sån där som du skriver om men jag blev ändå glad över att hitta någon mer än jag som inte oreserverat hyllar Bokhora. Och kulturluggen var klockren :)

Olivia sa...

Jag själv är nog ibland dessvärre också en av de där jag skriver om...
Och jag säger detsamma, kul med någon annan som inte är bokhoraentusiast. Vi kanske skulle bilda en förening?