Sidor

2008-03-11

Fula romantitlar

Eftersom jag gör allt som står i min makt för att skjuta upp städning av lägenhet och packning av väska, så presenterar jag här en lista över de fulaste romantitlarna (som jag känner till):

1. Varats olidliga lätthet av Milan Kundera

Låter helt enkelt konstlat och löjligt. Jag kommer aldrig att läsa den, och det beror enbart på den vidriga titeln.

2. Den stygga flickans rackartyg av Mario Vargas Llosa

Låter som titeln på en gladporrfilm. Fast det är kanske meningen?

3. Kapten Corellis mandolin av Louis de Bernières

Jag hyser stort agg till ordet mandolin, vet inte riktigt varför. Men det är den enda boken på listan jag kan tänka mig att läsa, eftersom jag tyckte att hans bok Fåglar utan vingar (också en ful titel) var ganska bra.

4. Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö av Håkan Nesser

Jaha, och Olivia badade aldrig i Vänern. Jag hatar romantitlar som är påståenden (kan inte den korrekta grammatiska termen).

5. Svålhålet av Mikael Niemi

Bläh! Boken kunde lika gärna ha hetat Leverkorven eller Lungmoset. I vilket fall som helst, jag skulle aldrig läsa den vad den än hette, den verkar vara riktigt kass.

6. Bär ditt barn som den sista droppen vatten  av Björn Ranelid

Rys! Kommentarer överflödiga.


Kan inte komma på fler titlar just nu, men jag lägger nog till fler vid senare tillfälle.

9 kommentarer:

Martina sa...

Jag bidrar med Bengt Ohlssons "Hennes mjukaste röst" och Linda Olssons "Nu vill jag sjunga dig milda sånger", två böcker med ranelidsinspirerade smörtitlar som jag verkligen ogillar...

Olivia sa...

De platsar definitivt på listan!

Lise sa...

Hur är det med Pölsan av Torgny Lindgren då..? med tanke på Svålhålet, lungmos och allt du rabblade upp ;)

Olivia sa...

Den hade jag inte hört talas om. Men det var onekligen en ful titel. Men inte lika ful som Svålhålet.

Mårten sa...

Låt mig sjunga dig milda sånger!!!!!!!! o min gud, det SKÄR i mina öron, och ögon, varje gång jag ser den..

Katja sa...

"Fittstim" är rätt fult. Att den innehåller texter av Linda Skugge gör inte saken bättre."Varats olidliga lätthet" tror jag kan vara bra, har läst en annan bok av honom.
Är hunden söt?

Olivia sa...

Hej hej Katja! Nej, Fittstim är inte vackert. En anna ful titel i samma stil är Bitterfittan.
Hunden är supersöt! Jag ska lägga in några bilder på henne i min andra blogg.

Katja sa...

Just det, har sett den inne på bokhandeln. Skitful, anpassad och lam feminism, typiskt Sverige.
Ska ta en titt! När är du tillbaka?

Olivia sa...

Sent svar på din senaste kommentar Katja, jag är redan tillbaka. Men hörde att du har åkt till Ryssland.