Sidor

2008-03-28

Match it for Pratchett

På grund av sin Alzheimers kommer Terry Pratchett antagligen inte kunna skriva lika många böcker till som han skulle ha kunnat skriva om han fått vara frisk. Det är kanske själviskt av mig att tänka på alla dessa oskrivna böcker som skulle kunna skänka mig glädje, när sjukdomen givetvis är en personlig tragedi för honom och hans familj. Alzheimers är en hemsk sjukdom, särskilt när den drabbar unga personer (Pratchett är inte ens 60 tror jag).

Så Pratchett har donerat £500 000 till Alzheimersforskningen, och nu har en del av hans fans bestämt sig för att försöka samla ihop motsvarande summa. Eftersom jag räknar mig till hans fans så har jag köpt mig en t-shirt ($10 går direkt till insamlingen).

Forskningen om sjukdomen kan verkligen behöva en puff i rätt riktning, då det fortfarande är en obotlig (och i slutändan, dödlig) sjukdom. Vem som helst kan drabbas, och det är den främsta orsaken till demens. Jag har jobbat med dementa och jag vill i alla fall inte spendera mina sista år liggandes i en säng och ropa på mamma. En del dementa personer beter sig komiskt och lockar ofta till skratt, men att spendera sina sista år med att vara den låsta avdelningens clown är ju inte heller något vidare. Så egentligen är det en självisk handling att skänka pengar till den här insamlingen, för kanske har forskningen kommit någon vart när jag är gammal.

Nu hoppas jag bara att t-shirten passar, det var svårt att välja storlek.

Läs mer på Match it for Pratchett.

Inga kommentarer: