Sidor

2008-06-12

Fantasyfiender i Lysekil

Den här sommaren bor jag hos mamma i Lysekil, och i september flyttar jag hit. Jag har bott sex år i Kil i Värmland, och det är sex år för länge. Jag kommer dock att sakna två saker (förutom mina vänner).

Den ena är närheten till Karlstads stadsbibliotek, de har ett riktigt bra utbud. Särskilt när det gäller engelskspråkig litteratur, som ju är det jag läser mest.

Den andra är Kils stadsbibliotek. Det är ett pyttelitet bibliotek men jag gillar det. Framför allt för deras vänliga inställning till fantasylitteratur. De har en stor fantasyhylla på en central plats i biblioteket och köper in mycket ny fantasy, både för ungdomar och vuxna. Nu vet jag naturligtvis att man inte kan bedöma ett bibliotek efter sin egen smak. Det finns många som inte gillar fantasy. Men jag tycker ändå att det visar lite god vilja från deras sida, att de fattar att det finns ganska många som gillar sådan litteratur.

Dessutom är de generösa med fjärrlån, och man kan låna från vilket bibliotek som helst i Värmland genom dem. De har även rätt trevlig personal.

Jag visste redan att bibliotekarierna på Lysekils stadsbibliotek är ganska kulturkonservativa, men idag fick jag verkligen bevis för deras tråkiga attityd. Jag frågade om man får göra fjärrlån, och det fick man. Men helst inte skönlitteratur. Jag tjatade och fick i alla fall göra ett försök (hon skrev ner bok och titel och sa att hon skulle se om det gick). Det var i vilket fall som helst Jadetronen av Naomi Novik, del två i en serie (del ett har jag lånat i Kil).

Och då sa hon: "Vi köper inte in så mycket fantasy längre, folk lånar inte sådant."

Jag sade att det gör folk visst, fantasy är populärt. "Inte bland de äldre", svarade hon.

Men jag vet att det bara var ett artigt sätt att säga: Fantasy är inte lika fint som annan litteratur.

I Lysekils stadsbibliotek finns det en fantasyhylla. Den är pytteliten och inklämd längst in i ett hörn i barnavdelningen. Det säger allt, tycker jag.

Jag ska börja gå dit ofta och tjata om fantasy. Be om fjärrlån och ge förslag till inköp. Jag köper förstås nästan all min fantasy själv, på engelska. Men jag är tillräckligt irriterad för att göra det bara för att jäklas.

8 kommentarer:

Arina sa...

Munkedals bibliotek har ingen sf, det tycker jag är skandal. De har inte mycket över huvud taget eftersom det är så litet. Men Naomi Novik har de faktiskt.

Martina sa...

Det var precis det där min D-uppsats handlade om - fantasy, sf och skräck på folkbibliotek (med exempel från Luleå stadsbibliotek). Synd att jag inte visste det där om Lysekils bibliotek, för jag trodde verkligen att biblioteken såg ner på dessa genrer men enligt mina informanter i Luleå så var det inte alls så... Lysekil hade alltså bekräftat min teori =).

Arina sa...

Det finns ett antal faktorer som kan spela in i att de tror att folk inte läser fantasy. Dels kanske de köper in fel fantasy, sådan som inte är så intressant. Sedan kan det vara så att många, liksom du själv, faktiskt köper böckerna själva. Det påverkar ju utlåningen.

Sen vet vi ju båda att personalen Lysekils stadsbibliotek är fientligt inställda till mycket, inte minst ny teknik.

Olivia sa...

Det varierar nog väldigt mycket från bibliotek till bibliotek. Nu har jag blivit bortskämd av att biblioteken i Värmland är så bra.

Din uppsats verkar intressant, Martina! Jag kan nog tänka mig att skriva något liknande när (och om) jag läser till bibliotekarie.

Amoroso- Nu vill jag sjunga dig milda sånger sa...

Vad tråkiga exempel.. Stå på er, visa att ni gillar fantasy och kom med inköpsförslag! Visas det tillräckligt intresse kommer biblioteken ((förhoppningsvis) köpa in!!

Johan sa...

Jag viftar gärna med den här texten så snart ämnet fantasy som barnlitteratur förs på tal ...

//JJ

Olivia sa...

Intressant text, men lite högtravande tycker jag. Tråkifiering av fantasy är lika illa som att kalla den barnlitteratur. Och jag gillar inte när folk klankar ner på Robert Jordan. Summan av kardemumman är att jag tänker hålla mig till oöversatt engelskspråkig fantasy även i fortsättningen, och skita i vad svenska kritiker och bibliotekarier tycker.

Sarah sa...

På biblioteket här så står alla fantasy/sf-böcker på barn och ungdomssektionen, något som jag inte ser med blida ögon på.
De står där bredvid kärleksböckerna på "Ung nu"-hyllan och skolskildringarna på "Mobbning"-hyllan.