Sidor

2008-09-04

Gabrielle Wittkop: Nekrofilen

Titeln säger i princip allt. Boken handlar om en nekrofil, som gräver upp lik och tar hem dem till sig, och gör dem till sina älskare/älskarinnor tills de blir för ruttna för att ha kvar. Den är skriven i dagboksform.

Den hade kunnat vara rätt hemsk, eller äcklig, men Wittkops språk är så vackert och avskalat att den mer är en sorglig och fascinerande berättelse om en man som hela tiden måste lämna de han älskar. Han beskriver liken med sådan ömhet att man inte kan annat än att känna sympati för honom.

En sak jag störde mig på är att han hela tiden påpekar att liken luktar "nattspinnare". Hur tusan luktar en sådan?
Jag har sett lik och till och med varit med vid en obduktion, och jag tycker mest att det luktar sjukhus och gammal ost. Inte så värst romantiskt alltså.

Om jag ska komma med lite personliga värderingar, så tycker jag att nekrofiler är ganska så harmlösa. En död kropp är bara en klump vissnande celler, det är värre att ge sig på något levande. Vanvördigt är det kanske, och omoraliskt - och för oss som inte tänder på lik - obegripligt. Men som sagt var, det finns betydligt värre saker att göra än att våldta lik.

I vilket fall som helst så var det en läsvärd bok, och till skillnad från Barnahandlerskan innehåller den faktiskt en hel del medmänsklighet.

7 kommentarer:

Martina sa...

Nattspinnare, är inte det en sorts mal eller nattfjäril?

Olivia sa...

Jo, det jag hade för mig också, men jag blev lite osäker när jag inte kunde hitta någon information om dem.

Katja sa...

Åh, "Nekroflen" är så vacker, gjorde ett djupt intryck på mig. Har en till bok med Wittkop - "Varje dag är ett fallande träd", tror inte att den har blivit översatt till svenska. Har inte läst den än.

Vi ses på söndag!

Anonym sa...

"Nekroflen" - snyggt.

Olivia sa...

Jag tror att den skulle ha lämnat ett större intryck på mig om jag inte varit med om den där obduktionen. Det avmystifierade det där med döden en hel del.

Har du läst Barnahandlerskan förresten? Annars kan jag ta med den upp.

K sa...

Nej, det har jag inte - men hört en hel del om den. Som sagt, det är språket som gör det.
Jag är insnöad i skolarbete, så jag tror att jag väntar. Tack ändå!

Amoroso- Nu vill jag sjunga dig milda sånger sa...

Intressant tips! Det absurda är ju alltid lite lockande.. :-)