Sidor

2009-04-23

Mer svammel om fildelning

Min bästa kompis Arina har inte riktigt samma ståndpunkt som jag i fildelningsfrågan, och har skrivit om det på sin spelblogg. Jag blir faktiskt ganska irriterad av det hon skriver.

Jag skrev i ett inlägg att kultur ska vara tillgänglig för alla. Arina drog genast slutsatsen att tillgänglig = gratis. Så här skriver hon:

"Om alla har rätt till allting när som helst så uppkommer ju naturligtvis frågan vem som skall producera allt som vi vill ha. Vem vill arbeta när det inte finns någon belöning värd namnet?"

Jo, jag är för fildelning, man ska dela med sig om man kan. Det betyder inte att jag tycker att allt ska vara gratis, eller att artister inte ska få någon lön. Det är att förminska frågan och göra den till en slags "oss rättskaffens mot er blodiglar".

Musiker, författare, konstnärer, programmerare, skådespelare - givetvis ska de kunna tjäna pengar på sitt yrke. Men det kanske inte behöver ske på samma sätt som det alltid har skett.

För författare är det väl inget egentligt problem, de flesta vill ha en traditionell blädderbok med riktiga papperssidor. De ser snygga ut i bokhyllan om inte annat. Men samtidigt är det väl fint om Jöns, 17 år från Landsorten, laddar ner en och annan ljudbok - han skulle kanske inte ha läst några böcker alls annars. Och inte har väl biblioteken gjort att författarna säljer färre böcker? För vad är det egentligen för skillnad på att ladda ner en bok och att låna den? Man äger den ju inte i fysisk mening ändå (om man nu inte skriver ut den, men det är ju nästan lika dyrt som att köpa den och inte lika snyggt).

"Men nuförtiden tycks ingen äga skivan. Detta skrämmer mig lite. Vi kan inte räkna med att det alltid skall finnas människor som är villiga att skapa och producera kultur för kulturens skull och sedan fritt dela ut den till alla som vill ha. Någon får i slutändan betala, och den personen är jag."

Det är svårare för musiker som inte har ett så traditionellt fysiskt föremål som boken att luta sig tillbaka på. De senaste 100 åren eller så, har musiker kunnat tjäna en slant genom att sälja skivor. Kanske är det dags att börja försörja sig så som musiker gjort sedan urminnes tider - ge konserter. Eller sälja t-shirts. Om man inte tycker att den fysiska skivan är död (vilket den är) kan man ju alternativt ge ut riktigt exlusiva samlarutgåvor av sina skivor.

Vi som fildelar konsumerar faktiskt också mer kultur. Visst, jag köper inte lika många skivor som förr, men jag köper ändå fler än vad du gör. Jag laddar ner en jäkla massa böcker. Men är det inte så att jag dessutom köper fler böcker än du? Det är förmätet av dig att tro att alla fildelare bara är ute efter gratis grejer, och att du som inte fildelar automatiskt ger mer till kreatörerna. Visst finns det en del nissar som aldrig köper någonting, men jag tror faktiskt att de är ganska få.

"Sen har vi det här med IPRED-lagen. Varför framställs det som att man automatiskt är för lagen om man är emot brott mot upphovsrätten? Eller är det bara som jag uppfattar det? Man kan väl vara emot lagen men ändå kalla illegal fildelning för stöld? Jag blir förvirrad men är som sagt inte påläst."

Jag tror att det är där den stora skillnaden mellan oss är. Min åsikt är att fildelning inte borde vara illegalt, även om det är upphovsrätsskyddat material, för jag anser inte att det är stöld. Man kan inte jämföra att göra en kopia med att stjäla ett fysiskt föremål. Jag ser internet som ett jättelikt bibliotek, inte ett jättelikt snabbköp.

Jag vet inte om min ståndpunkt blev så mycket klarare, det är ett snårigt ämne som jag har en massa tankar om, inte alltid rationella.
Jag kunde säga så mycket mer. Men allt har ju sagts förut, och om utvecklingen går som vissa påtryckare vill att den ska gå, så får jag ju kanske betala för ordstöld.

7 kommentarer:

Arina sa...

Roligt att någon reagerar på min text. Ja, jag uttryckte mig nog lite hårt men det var med avsikt och det var egentligen inte riktat mot dig.

Jag är inte så naiv att jag tror att alla nedladdade skivor eller spel skulle bli köpta om möjligheten inte fann att komma över dem utan att betala. Men jag behöver bara se till mig själv för att veta att en del av dem skulle det.

När man läser diskussionerna så är det faktiskt många som ser det som sin självklara rättighet att få allt, gratis.

Sen har vi argumentet att man laddar ner för att testa varan först. Om man tar spel som exempel så släpps det ju demos just för det. Många tycker dock att det är rimligt att spela hela spelet för att sedan säga att nej, det var inte bra det köper jag inte. Men var det tillräckligt bra för att spela igenom är det banne mig tillräckligt bra för att betala för.

Sen håller jag med om att det behövs fungerande digital distribution så att man kan köpa saker till ett vettigt pris.

Olivia sa...

Jag har lätt för att bli lite hetsig när det gäller grejer jag brinner för :-) Hoppas att du inte tog illa upp! Jag tycker också att de som förväntar sig att få precis allt gratis har fel.

Arina sa...

Nej jag tog inte illa upp och hoppas verkligen inte du heller gjorde det. Att du fick stå som ett exempel var bara för att jag behövde en utgångspunkt och hade dig i färskast minne.

Jag gillar att diskutera men har hittills undvikit att beröra detta ämne eftersom jag vet att det väcker så starka känslor hos folk, oavsett sida.

Annika sa...

Fildelningsfrågan är verkligen på tapeten... För mig har fildelning betytt att jag har hittat artister som inte på 100 år skulle kunna få plats i media i Sverige. Och deras skivor köper jag mer än gärna! Jag har en lista över alla "upphovsmän (och kvinnor)" som vill kontrollera Internet, och deras "verk" kommer jag aldrig att köpa, läsa, låna på bibliotek eller använda i min undervisning. Jag tänker dessutom o-rekommendera dem för alla jag känner. Muahahahaha :D

För övrigt är all övervakning ett direkt hot mot demokratin, vare sig den sker på Internet eller med hjälp av övervakningskameror.

Får jag passa på att rekommendera boken "Little Brother" av Cory Doctorow, som handlar om en framtid nära vem som helst (den finns att ladda ner gratis dessutom, på författarens initiativ ^^)

Olivia sa...

Annika: Hurra! Du har precis rätt instälning. Doctorow har jag laddat ner men inte läst än. Har du förresten lust att komma på ett besök i Lysekil någon gång framöver?

Olivia sa...

"Inställning" skulle det vara...

Sarah sa...

Nu så ryktas det ju om att alla musikälskares (läs: min) räddning efter IPRED-lagen a.k.a Spotify är skivbolagens nästa mål.
Att det finns bolag och artister som inte uppskattar att deras musik finns gratis på Spotify.

Om det går så långt att man inte ens kan låta sina låtar ligga ute på ett program som endast fungerar på datorer, som bara inbjudna/prenumeranter kan lyssna på och där ingen får TILLGÅNG till låtarna - då har nog någon fått lite storhetsvansinne.