Sidor

2009-09-24

Årets bokmässeinlägg

Det här är ett rätt så elakt inlägg, men om någon känner sig illa berörd ber jag faktisk inte om ursäkt.

Nästa år ska jag besöka bokmässan, för första gången. Mest för att det är av intresse på grund av utbildningen jag går (klar bibliotekarie 2013!). En av anledningarna till att jag aldrig har besökt den tidigare är, förutom pengabrist, är att jag har fördomar om vad för slags folkgrupper som kommer dit.

Den första gruppen är ytliga hipsters, som ser sitt litteraturintresse som ett sätt att visa upp sig själva och sin, enligt egen utsago, överlägsna smak.

Den andra gruppen är kulturtanterna (som finns i både manliga, kvinnliga, unga och gamla varianter). De föraktar populärkultur, älskar tv-programmet Babel (om de ens har tv) och är ofta bibliotekarier eller svensklärare.

Sen finns det olika varianter och blandningar av de två grupperna, men det alla har gemensamt är att de är stereotyper och inte särskilt originella. De ser alla likadana ut, och har i stort sett samma smak (inom de olika grupperna och sub-grupperna).

Det är de som syns och hör i kultursverige, och som ibland verkar tro att de är normen för hur en kulturintresserad ska vara, och vad som är bra respektive dålig smak.

Det är inte fel att tillhöra en grupp, det ligger nog i människans natur, men jag tycker att folk som älskar litteratur till sin natur borde vara mer individualistiska. Och det är nog de allra flesta, det är bara det att är man inte en grupp så varken syns man eller hörs man. De mest lästa bokbloggarna (enligt min uppskattning, jag har ingen forskning att luta mig på) tillhör folk som tillhör någon av de två grupperna*.

Det kan hända att jag låter bitter och otrevlig, men det är inte alls så. Jag kan själv ägna mig åt litterär självgodhet ibland, och tycka att min smak är överlägsen, vilket jag ju vet att den inte är. Ingens smak är överlägsen. Jag har en vän som älskar Camilla Läckberg och Marian Keyes, författare som jag föraktar, men jag anser inte att hennes smak är sämre än min, bara annorlunda.

Jag tycker helt enkelt att det är fel sorts personer som är framträdande i litteratursammanhang i Sverige. De har lagt beslag på titeln bokälskare och tar inte oss som har fräckheten att vara helt annorlunda men ändå djupt och ovillkorligen älskar litteratur, på allvar.




*Mina favoritbloggar (se lista till vänster) skrivs av folk som inte kan räknas in i någon av grupperna (tror jag, den enda jag känner privat är Arina), så det är inte er jag skriver om.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är klart att det ligger en del i det du säger. Men bokmässan är så mycket mer, så himla mycket mer.
OCH, man kan välja vad man vill se, vad man vill gå på.
Jag har bara varit där en gång. Helt förutsättningslöst. Och jag blev helt hög. Gick på vitt skilda seminarier, kollade montrar av alla de slag och upptäckte obskyra små förlag som jag aldrig hört talas om. Men visst, bibliotekarier är överrepresenterade, det stämmer.
/Åsa

Olivia sa...

Du har helt rätt. Jag skulle antagligen gilla mässan, och att den är full av bibliotekarier är ju inte konstigt. Jag menade nog snarare en viss typ av bibliotekarier, den sorten som jag absolut inte vill bli!

Martina sa...

Den sorten som fnyser åt fantasy och tycker att Stephen King inte borde få finnas på biblioteket, antar jag att du menar... Men jag tror att den sorten är på utdöende, nu när de som utbildade sig under 70-talet börjar gå i pension. Eller man kan ju hoppas iallafall.