Sidor

2009-12-08

Enkätdags

En enkät som jag hittade hos Ett hem utan böcker.

Vilken bok i dina hyllor har du haft längst?
Jag har en hel del av mina barnböcker i hyllan, och de har jag haft sedan jag var liten. De flesta bilderböckerna ligger dock i källaren. Några böcker som jag läser om ganska ofta är Gösta Knutssons underbara böcker om Nalle Lufs. När det gäller ungdoms- och vuxenböcker så är det nog narniaböckerna och David Eddings böcker som jag har haft längst.

Vad… läser du just nu? läste du senast? ska du läsa sedan?
Jag läste precis ut Dan Browns senaste (den var dålig), och håller på med A feast for crows av George R.R. Martin och Neuropath av Scott Bakker. Sedan vet jag inte vad jag ska läsa, jag har ganska mycket att välja på. Men jag har fått för mig att jag ska hinna läsa ut Singularity Sky av Charles Stross innan nyår, eftersom jag har lovat att lämna tillbaka den till Arina då. Jag kom plötsligt på att jag dessutom har beställt Mo Hayders bok Ritual, så den ska jag givetvis läsa snart också. Eller så läser jag något helt annat, jag är lite oförutsägbar när det gäller läsning.

Vilken bok verkade alla utom du gilla?
Jag tyckte ju inte att Oscar Waos korta förunderliga liv, av Junot Diaz, var särskilt bra.

Vilken bok intalar du dig själv att du ska läsa?
Till att börja med de ca 300 olästa romanerna i mina hyllor...

Vilken bok som kommer ut inom ett år kommer du prioritera att läsa?
Håller tummarna för att följande författare gör verklighet av sina planer att släppa fortsättningar på sina respektive serier: George R.R. Martin, Scott Lynch, Patrick Rothfuss.

Sista sidan: läser du den först, eller väntar du tills det är dags?
Det händer att jag kikar på sista sidan, om spänningen är olidlig, eller om boken är så tråkig att jag ändå inte kommer att avsluta den. Men oftast förstör det bara, så det gör jag bara i yttersta nödfall.

“Författarens tack”: slöseri med papper och bläck, eller intressant?
Om jag skrev en bok någon gång skulle jag nog vilja tacka en massa folk, så nej, det är inte slöseri med papper.

Vilken karaktär skulle du vilja byta plats med?
Thursday Next i Jasper Ffordes böcker.

Vilken/vilka författare, som du inte redan har läst, vill du läsa?
För många för att räkna upp.

Vilken/vilka böcker i dina hyllor har du haft sedan du gick i skolan?
Jag går fortfarande i skolan, så allt. Annars, se första frågan.

Vilken/vilka böcker har fått följa med dig på flest resor?
Jag har nästan aldrig råd att resa. Men Jamaica Kincaids Lucy fick följa med till Skottland, och Jung Changs Vilda svanar fick följa med på tåg/båtluff till Italien, Albanien och Grekland.

Fanns det någon obligatorisk läsning som du hatade i skolan, men som visat sig vara riktigt bra tio år senare?
Nej, de jag gillade då gillar jag nu (Shakespeare), och de jag hatade då hatar jag fortfarande (Strindberg).

Stephen King eller Anne Rice?
De är båda författare som jag läste mycket i min ungdom, men som jag har tappat intresset för nu.

Begagnade eller sprillans nya böcker?
Jag gillar alla böcker, här diskrimineras det inte! Fast om man ska gå efter priset så föredrar jag begagnade. Samtidigt är det ett litet lyckorus att öppna ett paket från Adlibris, fullt med glänsande nya böcker.

Har du sett en film som visade sig vara bättre än originalet, det vill säga boken?
Sagan om ringen, Övertalning, Jurassic Park.

Finns det någon vars boktips du alltid lyssnar på?
Min kompis Arina. Samt ett par andra vänner också. Mina systrar också, även om det mest är de som får boktips av mig (av någon "märklig" anledning är jag deras privatbibliotek).

Rekommendera en bok eller en serie:
Jag vill passa på att rekommendera John Connollys kusliga och våldsamma deckarserie om Charlie Parker (som jag ligger sorgligt efter i, jag är på femte boken av snart nio).

2 kommentarer:

Arina sa...

Du verkar ha kommit igång med läsningen igen. Hinner du inte läsa klart Singularity Sky så är det inte hela världen. Jag skall kolla hur angelägen Magnus är att låna den.

Fast det kanske kan vara en liten sporre att läsa den om du måste lämna tillbaka den? Den är värd att läsa.

Olivia sa...

Ja, det är just det med tidspressen som är bra, annars lär den väl ligga och samla damm hos mig i flera år...