Sidor

2010-08-15

Första meningen

Hos Arina och hos Martina hittade jag den här roliga utmaningen.

Välj ut tio av dina favoritböcker. Lista första meningen i varje och låt andra gissa vilka böcker de kommer ifrån. Naturligtvis är det fusk att googla.

När jag kollade igenom mina böcker, så insåg jag att de allra bästa första meningarna kom från böcker jag inte läst, så det här blir en rätt tråkig lista. I de böcker där det fanns en prolog, tog jag första meningen i den.

1. It was night again. (Arina har rätt)

2. Have you ever tasted a Whitstable oyster? (Martina gissade rätt)

3. Obeying an inalienable law, things grew, growing rioutous and strange in their impulse for growth.

4. Vi kom med karnevalsvinden. (Arina gissade rätt på den här, eftersom hon känner mig)

5. It came crackling over the hills, like an invisible fog. (Efter ett tips om vem författaren var gissade Martina rätt)

6. The temperature of the room dropped fast. (Arina har gissat rätt på den här)

7. Kapten Davidson låg en liten stund i mörkret och funderade över de båda nyheterna han fått höra i går.

8. På 1700-talet levde i Frankrike en man som hörde till de genialaste och avskyvärdaste gestalterna under denna på geniala och avskyvärda gestalter ingalunda fattiga epok. (Petter kunde den här)

9. You see, I had this space suit. (Martina  hade rätt. Det här är nog en av mina favoritinledningar förresten.)

10. Det är möjligt att jag redan hade en föraning om min framtid.

10-09-14: Här är svaren:

1. Patrick Rothfuss - The name of the wind
2. Sarah Waters - Tipping the velvet
3. Brian Aldiss - Hothouse
4. Joanne Harris - Choklad
5. Terry Pratchett - A hat full of sky
6. Jonathan Stroud - The Amulet of Samarkand
7. Ursula K. Le Guin - Där världen heter skog
8. Patrick Süskind - Parfymen
9. Robert A. Heinlein - Have space suit - will travel
10. Gene Wolfe - Torterarens skugga

22 kommentarer:

Arina sa...

Jag tror sexan är The Amulet of Samarkand för den tänkte jag själv ta med i min lista.

Olivia sa...

Ja, helt rätt!

Martina sa...

Då ska vi se... 2:an tror jag är Tipping the Velvet av Sarah Waters, 9:an är nog Have Space Suit - Will Travel av Heinlein.

Jag känner igen nummer 5 och 8 också men kan inte komma på nån titel.

Olivia sa...

Båda två är rätt, Martina. Jag gissar på att du antagligen har läst 5 och 8 också.

Petter Malmberg sa...

8:an är "Parfymen" av Patrick Süskind.

Zachan sa...

Det är väldigt intressant att jämföra olika första meningar ur böcker. Man inser på hur olika sätt man kan inleda böcker. Ofta är det ganska svårt att gissa vilken bok det är då inte så många karaktäristiska saker kommer fram.

Olivia sa...

Petter, du har helt rätt. Den trodde jag någon skulle ta först.

Martina sa...

ah, 8:an var Parfymen alltså - ja, jag har börjat läsa den en gång, men blev så äcklad av alla lukter (uppenbarligen har jag svårt för starka dofter även i text...)

och 5:an känns verkligen så bekant... vad störande. =)

Olivia sa...

Zachan: Det är verkligen intressant. Det är nästan lite svårt att förstå att det kan finnas en så oändlig variation.
Jag valde bort några böcker för att de avslöjade för mycket i första meningen, och några för att första meningen var nästan en halv sida lång och det blev för jobbigt att skriva av.
Jag gillar din blogg förresten, jag hade inte besökt den förut.

Olivia sa...

Martina: Jag har också jättesvårt för äckliga dofter i verkligheten, men i bokform går det tydligen bra.

Eftersom ingen kommer att gissa ändå, så ger jag en ledtråd: Nr 5 är skriven av Terry Pratchett.

Martina sa...

Ah, då är femman A Hat Full of Sky. =)

Arina sa...

Jag gissade faktiskt nian också men var inte helt säker utan att kolla först. Jag vet ju att det är en av dina favoriter.

Olivia sa...

Martina: Ja!

Boktokig sa...

Jag är nog inte så bra på att känna igen rader ur böcker... men Parfymen kunde jag faktiskt! Kände mig både överraskad och glad när jag insåg det!

Jo, du har nog rätt i att man för det mesta får veta nyheterna i alla fall. De flesta gånger som det har hänt något så är det någon som berättat det. Men läsa lokaltidningar från hemtrakten tycker jag kan vara kul. Ofta har de lite roliga nyheter, som man blir glad av. :)

Olivia sa...

Boktokig: Inte jag heller, det måste vara någon författare med väldigt distinkt stil, eller en bok jag nyligen läst för att jag ska kunna gissa.

Jag läser Bohusläningen ibland, om den skulle ligga och skräpa hos mamma. Jag håller med om att lokaltidningar kan vara kul.

Olivia sa...

Arina: För att få igång gissningen lite, jag vet att du har läst den första och den sista, för de lånade du av mig.

Arina sa...

Jag har alltså läst ettan och tian, inte bara lånat?

Det första meningen säger inte så mycket, kort som den är, och den sista är på svenska. Hm...

Jag får fundera lite.

Arina sa...

Jag tror fyran är Choklad av Joanne Harris. Jag har visserligen bara sett filmen men minns det där med vinden och har ett svagt minne av att du gillar Harris.

Olivia sa...

Choklad är helt rätt.

Och ja, du har läst både ettan och tian, och gillade dem. Håller med om att den första inte säger så mycket, den får jag nog avslöja så småningom.

Tian har jag i svensk översättning, och det var den du lånade.

Arina sa...

Ettan är The Name of the Wind. Jag gissade rätt men har även kontrollerat min gissning.

Den svenska funderar jag över ett tag till. Jag försöker komma på vilka svenska böcker jag har lånat av dig.

Olivia sa...

Ni som har kommenterat på det här inlägget, nu har jag lagt till ett väldigt sent facit.

Olivia sa...

Ni som har kommenterat på det här inlägget, nu har jag lagt till ett väldigt sent facit.