Sidor

2009-03-07

Alan Campbell: Iron Angel

Det här är del två i trilogin som började med Scar Night. Vad jag tyckte om Scar Night går att läsa här.

Den här boken är annorlunda. Och bättre. Allt det som jag inte gillade med förra boken, som platta karaktärer, seg handling och dåliga miljöbeskrivningar - är så gott som borta här. I stället finns här mörk humor, fantastiska miljöer (en stor del av boken utspelar sig i helvetet), nya och intressanta karaktärer (men Dill och Rachel är förstås kvar). Man får veta med om mytologin och gudarna, och även om det blir förvirrande ibland så är det aldrig tråkigt.

Jag tänker inte skriva något om handlingen, eftersom det skulle avslöja för mycket om vad som hände i Scar Night. Men mörkt och blodigt är det, precis så som jag vill ha min fantasy.

Jag tyckte väldigt bra om den här boken, och nuväntar jag naturligtvis otåligt på nästa del, God of Clocks.

Jag har valt att visa en annan omslagsbild än den på exemplaret jag läste, eftersom det här är ännu finare.

1 kommentar:

Arina sa...

Bra när en serie blir bättre för varje bok. Hoppas det håller i sig till del tre.