Sidor

2008-07-02

Alan Campbell: Scar Night

En mörk och originell fantasyroman. Men den var inte riktigt så bra som jag hade hoppats att den skulle vara. Det är svårt att förklara exakt vad som saknas. Det kan vara karaktärerna, som man aldrig riktigt lär känna, och som man inte riktigt känner för. Eller så är det att handlingen liksom aldrig kommer igång. Det är svårt att förstå motivet för vissa personers handlingar och varför vissa saker händer. Namnen på karaktärerna är dessutom ganska underliga. En ängel som heter Dill, en lönnmördare som heter Rachel, en man som heter Mr Nettle. Och så en ondskefull gud som heter Ulcis - det låter som ett smeknamn på någon med magsårsproblem.

Trots detta så var det en ganska spännande bok, och världen den utspelar sig i är intressant. Staden Deepgate hänger på kedjor över en djup avgrund, där guden Ulcis, som man dyrkar i staden, residerar. Mörk är den som sagt var, en hel del blod och död förekommer. Jag gillar också att det förekommer änglar, det är inte ofta man träffar på sådana i fantasy. Jag ser faktiskt fram emot att läsa del två, Iron Angel.

2 kommentarer:

Arina sa...

JAg reagerade också på namnet Ulcis. När jag kom hem satte jag mig med hela högen och gick igenom den. Jag är jättesugen på att läsa precis allihop.

Maria sa...

Låter intressant. :)