Sidor

2009-09-03

Snarkjakten

Jag har anmält mig som säljare på Bokbörsen, men har än så länge bara lagt ut två böcker till försäljning. Men jag satt och spanade lite på vad en del böcker jag har säljs för, och fick en mindre chock när jag såg att Snarkjakten av Lewis Carroll, med illustrationer av Tove Jansson från 1959 säljs för 500-700 kr! Jag trodde att den var värd högst en hundralapp, det är liksom bara ett häfte.

Så nu uppstår ett dilemma: ska jag sälja eller behålla? Och om jag säljer, hur högt pris ska jag ta? Den är i fint skick, men någon har skrivit sitt namn i den.

Egentligen borde jag inte tveka en sekund om att sälja den, jag har ju för tusan hittat den i en bortglömd låda i ett källarförråd som mamma hyrde. Men samtidigt känns det bra att äga något så värdefullt (jag har visserligen böcker som kostat över 700, men det är kurslitteratur).

Vad tycker ni, ska jag sälja?

5 kommentarer:

snowflake sa...

Är det Tove Jansson som illustrerat omslaget? Det är ju superfint! Behåll och njut, och fantisera om att du kan sälja den sen ifall du skulle behöva.

Olivia sa...

Ja, det lutar åt att jag gör så. Den är faktiskt riktigt fin, och Tove Jansson har inte bara illustrerat omslaget utan även inne i boken. Det är nog därför den är så värdefull.

Arina sa...

Jag är samlare till naturen så jag skulle nog behållit den. Men sen är det en fråga om utrymme och ekonomi och hur stor glädje man faktiskt har (eller inte har) av att äga en viss bok.

Bettan sa...

Hej! Sålde du boken? Jag ser att den kostar hur mycket som helst på bokbörsen!!

Olivia sa...

Nej, jag har inte sålt den, men funderar på det. Vet bara inte hur mycket jag ska ta för den i sådana fall eftersom jag inte vet vad jag ska säga att den är i för skick.