Sidor

2008-12-15

Tredje gången gillt!

Alla som känner mig vet att jag alltid ska göra tvärtemot. Så, eftersom jag alltid har fått höra att jag skulle passa som bibliotekarie, satsade jag först på att bli gymnasielärare. Började entusiastiskt plugga. Hoppade av efter två år. Sedan tyckte jag att det vore en bra idé att bli sjuksköterska. Hoppade av efter ett år.

Nu har jag kommit till viss insikt, som tur är eftersom jag är 30 och egentligen redan borde ha både utbildning och barn och bil. Insikten är att de där idioterna (föräldrar, syskon, vänner & arbetskamrater) kanske hade rätt. Jag borde bli bibliotekarie.

Så till våren påbörjar jag Högskolan i Borås distansutbildning till bibliotekarie. Den är på halvfart så det kommer att ta fyra år, men för mig är det bara bra om det går långsamt eftersom jag förmodligen har sengångar-dna i mig.

En annan anledning till att jag förut var emot att bli bibliotekarie var att jag efter gymnasiet hade praktik på Lysekils stadsbibliotek ett tag, och minst sagt vantrivdes (det enda positiva med den praktiken är att jag träffade min bästa kompis, Arina, som jobbade där då).

Efter det hade jag visserligen en rolig bibliotekspraktik, tre månader i Skottland, men min vilja att bli bibliotekarie hade liksom tynat bort.

Nu får vi se hur det går. Jag vågar verkligen inte lova att jag ska fullfölja utbildningen, jag känner ju mig själv ganska väl vid det här laget. Men jag tänker positivt, och ska verkligen göra mitt bästa.

6 kommentarer:

Arina sa...

Vem kunde väl ana då vad det skulle leda till när jag fick din e-postadress.

Creutz sa...

Borås, det är fina grejer det.

Kajsa sa...

hurra jag är inte ensam att vela! själv började jag med att plugga enstaka kurser för att jag inte visste vad jag ville göra, sedan tänkte jag att jag skulle bli läkare och började naturvetenskapligt basår-hoppade av, tänkte sedan bli lärare och pluggade på något år-hoppade av, nu har jag bestämt mig för att bli jurist istället och kommer att vara över trettio när jag är färdig, men va fan! man kan ju inte alltid veta vad man vill redan från början, haha. Lycka till!

Olivia sa...

Skönt att höra att man inte är ensam. Lycka till med studierna!

Magnus Edlund sa...

Bibliotekarie. Jag beklagar sorgen. >;)

Olivia sa...

Ett öde värre än döden...