Sidor

2009-07-25

Naomi Novik: Elfenbensriket

Del fyra i serien om draken Temeraire och hans människa Laurence. I den här boken drabbas alla drakar i Storbritannien av en smittsam och dödlig sjukdom. Men Temeraire blir inte sjuk och man kommer fram till att det måste vara tack vare att han redan haft sjukdomen och blivit botad. Så tillsammans med några av de sjuka drakarna beger de sig till Kapstaden för att leta efter botemedlet.

Länge tyckte jag att boken var den snällaste och barnvänligaste i serien, men sedan blev det desto blodigare. Och spännande. Jag låg uppe till fyra i natt och läste (så jag ber om ursäkt för den här kassa recensionen, jag är så trött). Det här var den bästa boken hittills i serien i mitt tycke, både roligare och mer spännande än de tidigare delarna. Intressantare också, det är sällan fantasy utspelar sig i Afrika.

Det finns inte en chans att jag tänker vänta på den svenska översättningen av del fem!

5 kommentarer:

Jessika sa...

Jag ska nog ta och läsa dom böckerna. Hittade en till som gillade: http://bokmatilda.blogspot.com/2009/05/mina-nya-favoritbocker.html

Olivia sa...

Ja, de är bra! Men jisses vad jag fick ångest av den där bloggen du länkade till, tjejen är ju 20 år yngre än mig och skriver 20 gånger bättre!

Arina sa...

Jag gillar nya utseendet på bloggen. Jag önskar jag vågade byta lite oftare.

Olivia sa...

Tack Arina. Det ser enkelt ut men jag var uppe halva natten och mixtrade... Den här gången är jag väldigt nöjd!

Arina sa...

Det är just det där mixtrandet som avskräcker mig. När man äntligen har fått det att se ut som man vill så måste man få det att fungera också.