Sidor

2009-07-18

Om havtorn och honung

Idag trotsade jag, mamma, min syster och hennes fästman regnvädret och begav oss iväg på studiebesök i Dingle hos ett par som odlar havtorn. Mamma brukar köpa sina bär där och påstår att hon inte har varit förkyld sedan hon började äta några dagligen.

Det var faktiskt rätt intressant att vandra runt bland de stora buskarna, vars bär dock inte mognar förrän i augusti. Hanplantorna får inga bär, det är bara honorna som producerar de extremt vitaminrika bären. Träden var inhägnade, för rådjuren gillar att festa på bladen, som är proteinrika.

Min systers fästman är från Guatemala, och där har han en stor biodling, jämte sitt kaffe- och apelsinplantage. Men de vill gärna börja med en småskalig biodling i sverige också, vilket havtornsodlaren tyckte var en förträfflig idé, han lånar gärna ut en bit mark! Havtornsbuskarna pollineras dock inte av bin, det jobbet gör vinden, men en rapsodling är på gång på ägorna, och den kan behöva lite bin.

Jag tycker att biodling är jätteintressant, så jag hoppas att de gör verklighet av planerna. Jag har till och med en bok om biodling, som visserligen är från 1931, men den är rolig att titta i.

5 kommentarer:

Arina sa...

Ni var ju nästan hemma hos oss!

Hur smakar bären? kan man göra något annat av dem än att bara äta några om dagen?

Olivia sa...

Man kan göra i princip allt som man kan med andra bär (det görs bland annat olika drycker), men även olja som man kan ha i salvor och sånt. Det görs en dryck som de säljer bland annat på konsum.

Bären är rejält sura, vilket jag antar beror på all c-vitamin.

K sa...

Åh, havtorn! Vi hade också en del på tomten i Ryssland - frukten, bären och blommorna var typ det enda som var bra med sommarstället. Vackra är de också, buskarna...

Det blir nog Göteborg för min del till hösten. Krångel med universitetet p.g.a. krångel med komvux, kanske går det att fixa en sen registrering. Flyttar gör jag dock ändå. Då kommer vi förhoppningsvis att ses oftare!

Olivia sa...

Vad kul K! Hoppas att det ordnar sig med universitetet dock. Vart ska du bo? Det vore ju förträffligt om jag kunde bo hos dig när jag ska till Borås. Du måste i alla fall komma till Lysekil ofta!

Jag tror att Olga har nämt det där med havtornen. De verkar vara vanligast i ryssland, nästan alla arterna som odlaren hade, hade ryska namn.

K sa...

Blir rum i kollektiv hos en av Åsas vänner. Det är folk där mest hela tiden och de älskar besök, så du är nog varmt välkommen. Det ska jag, banne mig. Inte ett enda havsdopp iår, än så länge!

Jaha! Jag har alltid tyckt att de är lite exotiska, havtornen, haha. Kanske för att trädet avlägset påminner om en förvuxen kaktus.