Sidor

2011-09-27

Läsuppdatering

Jag har inte läst så mycket de senaste månaderna, 2011 kommer förmodligen att vara mitt sämsta år någonsin angående antalet lästa böcker. Det betyder dock inte att jag inte har läst alls. Detta har jag läst sedan slutet av maj:

Patrick Rothfuss - The Wise man's fear 
Så otroligt efterlängtad. Ändå låg den oläst bredvid sängen hela sommaren. Dels för att jag var rädd för att bli besviken, dels för att jag tyckte att det skulle vara fel att läsa den när jag inte mådde så bra. Jag hade inte behövt oroa mig, den var helt fantastisk!

Eoin Colfer - Atlantissyndromet 
Böckerna om Artemis Fowl har en väldigt ojämn kvalitetskurva. En del är okej, andra förvånansvärt bra, och så finns det de som är riktigt kassa. Den här boken tillhörde tyvärr den sista kategorin. Totalt oinspirerad, inte särskilt rolig och inte ett dugg spännande.

Roderick Gordon & Brian Williams - Tunnlar, Djupare och Fritt fall  
Fick först för mig att det var en trilogi, sen upptäckte jag att serien har fem delar hittills. Det är en bra äventyrsserie som går från att vara ett "stad under staden"-äventyr, till att påminna mer om "Till jordens medelpunkt" och liknande. Tredje delen är lite seg ibland, men ändå underhållande.

Connie Willis - Blackout 
Utan tvekan den bästa boken jag har läst i år, men det är bara del ett av två så den slutade mitt i all spännning. Kommer att skriva mer om den när jag har läst andra delen, All clear.

Liz Jensen - The Rapture 
Spännande och mycket bra övernaturlig thriller. Jag blev lite överraskad, för jag hade inte väntat mig att den skulle vara särskilt bra. Rekommenderas till alla som gillar undergångsstämning och hotfulla religiösa fanatiker.

Johan Theorin - Skumtimmen 
Ville ha något lättläst på flyget till England. Bra för att vara svensk.

3 kommentarer:

Arina sa...

Undergångsstämning och religiösa fanatiker låter som något för mig. The Wise Mans Fear kommer jag absolut att läsa även om jag också känner mig lite ängslig.

Olivia sa...

Du får givetvis låna båda, fast The Rapture är kvar i England så det får bli när jag fått hem den. Fast jag misstänker att du har fullt upp med andra böcker ett bra tag framöver ändå.

Cilia sa...

Åh jag måste komma ihåg att läsa "The Wise Mans Fear" snart! Får väl bli ett litet miniprojekt till sommaren :)