Sidor

2008-01-08

Om recensioner

Jag utmanar mig själv:

Jag ska ha läst ut boken Dödens mästarinna tills imorgon, och jag ska även skriva en recension.

Egentligen är jag kanske inte nog kvalificerad att skriva en recension. Jag har ingen kulturutbildning, förutom en termin litteraturvetenskap på högskolan (annat jag har läst är bland annat religionsvetenskap och biomedicin, men det har ju inte så mycket med skönlitteratur att göra).

Jag är dessutom totalt ointresserad av dagstidningarnas kultursidor, recensionerna där är självupptagna och elitistiska. Däremot läser jag gäna läsarrecensioner på Amazon (och liknande), och tar gärna emot boktips i olika forum och så vidare.

Sedan 2001 har jag skrivit en liten recension för varje bok jag har läst, men de recensionerna är för mina ögon, och därmed ganska så oslipade. Men jag ska försöka mig på att skriva recensioner som andra kan ha glädje av. Men jag kan inte utlova något djupsinnigt och intellektuellt, för jag är helt enkelt inte sådan.

1 kommentar:

Maria sa...

Inte behöver man någon viss utbildning för att vara kvalificerad att skriva recensioner. Allt man behöver är att kunna skriva någorlunda bra och att kunna uttrycka sina åsikter så att de blir begripliga andra, tycker jag i alla fall. :)