Sidor

2008-01-31

Jasper Fforde: First among sequels

Den här boken kan jag bara rekommendera till de som redan har läst de fyra första böckerna i Jasper Ffordes serie om Thursday Next. Den är visserligen fristående, och utspelar sig fjorton år efter senaste boken, men om man inte läst de andra böckerna kommer man inte att fatta ett dugg. Det är en härlig, men knasig, värld som Fforde har skapat, och jag älskar den.
För de som inte har upptäckt Fforde än så rekommenderar jag The Eyre Affair (finns översatt till svenska med titeln Var är Jane Eyre?, men jag tvivlar på att den fungerar på svenska).

I den här boken har det hunnit bli 2000-tal, och böcker är inte lika populära längre, folk föredrar dokusåpor, som Samaritan kidney swap. Regeringen har en dumhetsöverskott och någon langar explosiv ost. Thursday måste både ta hand om sina barn och rädda den klassiska litteraturen från utplåning. Dessutom hänger tidsresornas framtid på hennes son Friday, som är en slö och oförskämd tonåring.

Det händer lite för många saker på en gång, det blir ingen riktig sammanhållning i boken. Plottrigt, är nog det bäst beskrivande ordet. Men det är det enda negativa jag har att säga. För den var riktigt, riktigt rolig, ganska spännande och precis lika påhittig och fantasifull som Ffordes alla andra böcker är. Dessvärre slutade den spännande, så väntan på nästa bok blir jobbig.

Jag vet inte varför omslaget föreställer Sherlock Holmes körandes en flygande buss. Jag kan inte minnas att något sådant förekom i boken.