Sidor

2008-01-14

Patrick Rothfuss: The Name of the wind

Patrick Rothfuss är en cool person. Han har en rolig blogg, och han lägger till sina fans som vänner på Facebook. Men det är inte hans personlighet jag ska recensera, utan hans debutroman. The Name of the wind är del ett i en trilogi, där den legendariske Kvothe är huvudperson. Han berättar under tre dagar sin levnadshistoria och varje del i trilogin är en dag.

Kvothes berättelse börjar med att han som barn reser omkring med sina föräldrar, som är musiker. Men så mördas hans föräldrar av de mystiska "the Chandrian", som faktiskt är riktigt kusliga. Kvothe blir naturligtvis fylld av hämndbegär, och det är framför allt det som är hans drivkraft genom berättelsen. Först är han under några år en hemlös tiggarpojke i en storstad, men när han blir gammal nog tar han sig till universitetet, för att få reda på mer om the Chandrian.

Det gick inte riktigt att undvika att bli lite förälskad i Kvothe. Han är intelligent, charmerande och musikalisk. Och så har han rött hår, och det gillar jag. Men ibland känns han lite för intelligent, lite för listig. Och har han inte en väldig tur? Fast å andra sidan så råkar han ofta illa ut, och är ofta inte så smart som han tror att han är.

För de som känner en tomhet nu när Harry Potter är slut, så kan nog den här boken vara ett bra sätt att komma över den saknaden. För om man vill kan man dra många paralleller mellan Harry och Kvothe. Båda föräldralösa, båda lär sig magi på en stor skola, båda har lärare som är för dem - och emot dem. Kvothe har till och med en fiende på skolan (en sprätt vid namn Ambrose) som påminner om Harrys Draco. Fast jag antar att likheterna slutar där. Kvothe är mycket mer målmedveten än Harry, han är inte en lika stor slav under sitt eget öde.

Kvothe är en hjälte, och hjältar är ofta ganska irriterande. Men Kvothe... Ja, honom kan man inte låta bli att älska!