Sidor

2009-11-12

För lite fantasy!

Sedan jag startade bloggen har jag läst väldigt lite fantasy. Jag tror att det till stor del beror på att nu när mitt läsande är offentligt, så vill jag variera mig lite mer. Från början, när jag startade bloggen, hade jag tänkt att jag mest skulle skriva om fantasy, men någonstans på vägen gick det fruktansvärt fel.

Jag köper fortfarande mest fantasy (om man inte räknar mina loppisfynd), men de böckerna står olästa i hyllan. Jag följer engelskspråkiga fantasybloggar (de svenska är ärligt talat inget vidare, väldigt högtravande och så vidare), blir sugen på att läsa en massa böcker, men läser i stället smal fransk litteratur, thrillers och barnfantasy.

När jag träffar mina kurskamrater och vi pratar om bibliotek klagar jag ofta på bibliotekarierna på Lysekils Stadsbibliotek som är så fientligt inställda till fantasy. Men böckerna jag ber dem köpa in är inte fantasy.

Så här års: november, december, januari (eller mysmånaderna som jag tycker att de borde kallas) är jag alltid mer sugen på fantasy (och historiska romaner), så det kanske är dags för en förändring nu. Det ska bli mer fantasy här på bloggen!

10 kommentarer:

Maria sa...

Yay, mer fantasy. :)

Vilka engelska fantasybloggar följer du?

Olivia sa...

Mina favoriter är

http://fantasybookcritic.blogspot.com

och

http://fantasyhotlist.blogspot.com

och sen brukar jag följa deras länkar till andra fantasybloggar.

snowflake sa...

Fint, jag funderar också på att gå in i en läsvinter av verklighetsflykt.

Maria sa...

Ok, Fantasy book critic verkar ju bra. :) Tycker att det har varit svårt att hitta engelska fantasybloggar att följa för att det finns så många och då orkar jag inte gå igenom en massa för att se vilka som är bra. Så den enda jag följer är http://www.fantasy-fan.org/ för nyheternas skull.

Arina sa...

Du får låna The Steel Remains när jag är klar. Hittills verkar den väldigt bra och jag läser ovanligt fort.

Olivia sa...

Maria: Fantasy book critic kan ha lite väl långa och detaljerade recensioner, men man får många bra tips!

Snowflake: Hurra!

Arina: Den vill jag hemskt gärna låna, har varit på väg att köpa den själv!

bokstavlarna sa...

Eftersom jag också planerar att bli färdig bibliotekarie 2013, så måste jag ju såklart lite nyfiket fråga om du också går i Borås på distans...?

För övrigt känns det som att många bibliotekarier är ganska fientligt inställda till fantasy. Och den fantasy som köps in är oftast renodlad ungdomsfantasy...

Olivia sa...

Bokstavlarna: Hej! Vad trevligt att du råkade upptäcka min blogg. Jag gick in på pingpong och kollade och visst går vi i samma klass! Olivia Netshagen heter jag.

Snöfrid sa...

Mer fantasy åt massorna!

Snubblade in här av en slump, men jag återkommer garanterat :)

Olivia sa...

Hej Snöfrid! Jag ska kolla in din blogg också!