Sidor

2009-11-07

Michèle Lesbre - Den röda soffan

Den här boken borde jag ha älskat. En stor del av den utspelar sig på en resa längs den transsibiriska järnvägen. Det är min drömresa och jag älskar tåg. Naturbeskrivningarna är fantastiska. Men annars var det faktiskt något av en blaha-upplevelse.

Huvudpersonen Anne ska åka till något samhälle vid Bajkalsjön för att leta reda på sin gamla kärlek Gyl, som hon inte hört av på länge. Under resans gång träffar hon människor på tåget och läser om Brott och straff. Hon tänker också en hel del på sin granntant Clémence, som hon brukar läsa för om starka och inspirerande historiska kvinnor.

Det talas en hel del om mötet och resan. På ett lite flummigt men samtidigt högtravande sätt, som irriterar mig. Boken är mer en fundering än en roman, och visst är den läsvärd - men samtidigt är jag glad att den bara var ca 130 sidor lång.

2 kommentarer:

snowflake sa...

Men jag blir lite intresserad... gillar resor, böcker som utspelar sig under resor, att det tar tid.

Trist att du blev besviken!

Olivia sa...

Den kanske är perfekt för dig då! Den var ju väldigt snabbläst, så jag tycker absolut att du ge den en chans. Jag var nog lite extra besviken eftersom jag brukar gilla böckerna från förlaget Sekwa.