Sidor

2009-11-30

Tillbaka i Westeros

Om jag har glömt svara på kommentarer i bloggen, eller varit frånvarande på facebook (hela min lavendelskörd i farmville gick åt helsike), så är det för att jag äntligen har börjat läsa A feast for crows. Det var drygt två år sedan jag läste A storm of swords, så det är ju på tiden. Anledningarna till att inte ha läst den tidigare är flera. Främst är det för att den är så tjock, men nu när jag läst En värld utan slut, på 1200 sidor, känns 700 sidor inte så värst långt. En annan anledning är att Cersei har egna kapitel, och jag gillar inte att läsa om henne. Inte för att hon är ond, det kan vara riktigt njutbart att läsa om onda personer, utan för att hon är så tråkig. Självisk och tråkig.

Nu har jag i alla fall kommit halvvägs, och tycker att den är ganska bra hittills, om än lite seg då och då. Det är lite för mycket politik och för lite äventyr. Kapitlen med Cersei är som jag trodde ganska tråkiga. Visserligen är det intressant att få veta mer om henne och hennes tankar, men hon är verkligen tråkig. Hennes bror Jaime visar sig dock vara mer intressant än jag hade trott.

För tillfället tävlar den om min tid med en bok om organisationsteori (ska skriva hemtenta), gissa vilken som vinner!

3 kommentarer:

Arina sa...

Jag avskyr henne lika mycket som jag avskydde Joffrey. Jag gillar inte att läsa om människor som är heltigenom onda och enligt mig så hör dessa båda till den kategorin.

Det är annat med personer som Glokta som ändå hade vissa mänskliga sidor trots sitt yrke.

bokstavlarna sa...

Största problemet med A fest for crows är ju att det är så otroligt många nya berättarröster! Jag gillar inte heller Cersei och håller helt med om att det är alldeles för mycket politik.

Hoppas att nästa bok blir bättre, den ska ju innehålla de som "inte fick plats" här, alltså förhoppningsvis Bran, Rickon, Tyrion och kanske lite mer Arya och Jon Snow?

Olivia sa...

Jag håller med, det är för många berättarröster. Jag tror att nästa bok blir jättebra! Mina favoriter är ju Daenerys och Jon Snow, så hur skulle den kunna bli annat än bra?