Sidor

2010-02-25

Bokfynd

Jag köpte lite bokreaböcker för mina födelsedagspengar, och paketet från Adlibris kom idag. Jag är väldigt nöjd med innehållet, jag är sugen på att läsa alla böckerna med en gång. Förutom Jonathan Strange & Mr Norrell som verkar lite seg, och The amulet of Samarkand som jag redan har läst (och älskade, så någon gång ska jag ju läsa om den).

Här är böckerna:


















Även om jag de senaste veckorna har varit dålig både på att läsa och på att blogga, så har bokskörden på stadens loppisar varit väldigt framgångsrik. Jag ljuger inte när jag säger att böckerna på bilden nedan kostat mig under 100 kronor sammalagt. Bästa fynden är Saving fish from drowning, Shantaram och Katedralen vid havet, som alla är böcker jag varit på väg att köpa till fullpris. Nu fick jag dem för 13 kr tillsammans. Statyetten föreställande en läsande dam kunde jag bara inte låta bli att köpa.


10 kommentarer:

Annika sa...

Jag har inte ens varit på bokrean -_-

"Jonathan Strange.." läste jag för ett bra tag sedan, den var riktigt bra! Jag gillade speciellt att det var en massa fotnoter hela tiden :D

Min läsning begränsar sig för tillfället till sådant som hör till kursen, nu senast "Nattens Skogar" och "Strändernas Svall" :)

Olivia sa...

Vad tycker du om "Strändernas svall" då? Jag har inte läst den, men har hört att den ska vara bra.

bokstavlarna sa...

Du är verkligen bra på det där att fynda böcker!
Många fina loppisböcker där, till sjukt bra pris. Kallocain har jag letat efter på Myrorna i flera år, vill hitta någon snygg gammal utgåva helst.

Olivia sa...

Det har nästan blivit ett litet beroende. Måste besöka de olika second-hand affärerna och loppisarna med jämna mellanrum. Egentligen är det kokböcker från 30- och 40-talen som jag letar mest efter, men det är sällan jag hittar någon.

Arina sa...

Musselstranden vill jag låna. Jag är avundsjuk på den tjocka Clarke-boken eftersom jag lånade ut 2001 och aldrig fick tillbaka den.

Olivia sa...

Arina, givetvis får du låna Musselstranden. Tänkte väl att du skulle bli avunsjuk på Clarke!

bokstavlarna sa...

Min fästman (som är kock) brukar också leta efter gamla 40-talskokböcker, de verkar väldigt svåra att få tag i. Eller väldigt populära, kanske?

Olivia sa...

Kokböcker är väl överhuvudtaget rätt populära, och just de från 40-talet är väldigt trevliga. Och så är förstås kokböcker den kategori av böcker som oftast råkar illa ut...

snowflake sa...

Saving fish... tyckte jag mycket om. Fina fynd!

Annika sa...

"Strändernas Svall" ger en lite annorlunda bild av Odysseus... Han är på väg hem. Han är emo och kan inte riktigt leva upp till sin egen hype. Väldigt macho bok, med väldigt manliga machomän. De kvinnliga karaktärerna är antingen hjälplösa eller farliga sexmonster. Förutom Penelope, som får vara lite smart också. Jag tyckte den var en aning långrandig om jag ska vara ärlig ^^; Fast den räknas ju till en av de stora svenska klassikerna, så det kanske är så att jag inte fattar dess storhet bara XD