Sidor

2010-04-08

Förolämpande dålig

Jag har läst Hypnotisören av "Lars Kepler". Som vanligt när en bok är populär ville jag inte läsa den, men (som vanligt) så tog nyfikenheten över. Trots att jag avskyr paret Ahndoril (som alltså ligger bakom boken, om nu någon råkat missa det), de känns så ytliga på något sätt.

Handlingen var en rätt typisk thrillerhandling, inte nyskapande, men inte heller helt ospännande. I en bra författares händer hade det rent av kunnat bli en bra bok.

Men nu är "Kepler" inte någon bra författare. Karaktärerna är platta och ointressanta, språket är i bästa fall läsbart (det finns inget djup, ingen skönhet, inget som stannar kvar när boken är slut). Hade den varit översatt från ett annat språk hade jag gått hårt åt översättaren och kallat honom inkompetent. Dialogerna är klumpiga och känns väldigt onaturliga. Allting förklaras för ingående, inga detaljer lämnas åt fantasin. Det är som om författarna inte tror att de tänkta läsarna är vare sig intelligenta eller bildade. Det är rätt förolämpande faktiskt.

10 kommentarer:

bokstavlarna sa...

Och jag som trodde att jag inte kunde bli mindre sugen på att läsa den här boken... Tills jag läste din sågning.
Nu är jag totalt övertygad om att undvika den här boken till varje pris! :)

Olivia sa...

Kul att kunna påverka! Den var verkligen ett slöseri med tid, men jag kunde inte sluta mitt i heller, eftersom den försåtligt nog var ganska spännande bitvis.

Annika sa...

Jag lånade hem boken från biblioteket fastän jag inte kände någon egentlig lust att läsa den. Efter några veckor bar jag tillbaka den till bibblan. Oläst.

Efter att ha läst din sågning är jag glad att jag inte ägnade energi åt att läsa den, då jag inte klarar av författare som förklarar för mycket (som t.ex. Cody McFadyen).
Det är inte kul att känna sig förolämpad som läsare!

snowflake sa...

Och där sparade jag in några timmar av mitt liv... tack Olivia.

Olivia sa...

Nu blir jag lite nervös, jag verkar ju vara rätt ensam om mina åsikter om boken. Så basera inte eventuellt beslut om att läsa eller inte läsa på min recension!

Sandra W. sa...

Oj, jag trodde de flesta tyckte typ som du. Själv har jag aldrig varit i närheten av att läsa den.

Olivia sa...

Sandra: Läs till exempel recensionen i DN: http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/recension-lars-kepler-hypnotisoren-1.913783

Där kallas boken bland annat "välskriven".

Sandra W sa...

Ja, den recensionen var ju ganska positiv, vet inte vad beror på att jag bara tycker jag läst negativa saker om den. Jag kanske helt enkelt lyssnar mer på bokbloggare än på recensenter i tidningar. ;)

Boktokig sa...

Jag tyckte inte heller om boken, så du är inte ensam!

K sa...

Haha, fördomarna besannas. Läste någon artikel om dem på tåget, och de verkade skittråkiga.