Sidor

2010-04-11

Tråkig men bra

Efter att ha kämpat i vad som tycks vara en evighet är jag äntligen klar med George R.R. Martins A feast for crows, som är den fjärde delen i serien A song of ice and fire. Jag började läsa den i november förra året (vilket jag skrev om här), men kom av mig någonstans på mitten och boken blev liggande ganska länge.

Problemet med boken är att den inte är lika spännande som tidigare delar, och rent av är sövande tråkig bitvis. Dålig är den aldrig, Martin är ju i en klass för sig, men som sagt var, jag fick kämpa. Berättelsen spretar åt lite för många olika håll, med alldeles för många huvudkaraktärer och ingen central handling. De kapitlen som handlar om personer jag gillar, som Arya, Samwell och Brienne är för få, och kapitlen om Cersei, den mest irriterande och själviska personen någonsin, är för många. Mot slutet blev den dock riktigt spännande, vilket förstås är irriterande för vem vet hur länge vi kommer att få vänta på att få veta vad som händer sen (nästa bok i serien, försenad med typ fem år, utspelar sig samtidigt men med andra karaktärer).

Jag tyckte trots allt om boken, och även de tråkiga bitarna tjänar ju till att föra berättelsen framåt. Men än så tänker jag inte skriva, eftersom boken bara är en del i en ännu inte avslutad serie, och därför inte kan bedömas rättvist än.

6 kommentarer:

bokstavlarna sa...

Håller med om att A Feast for Crows är väldigt spretig. Lite känns det som att man kanske borde ha väntat tills att läsa den tills A Dance With Dragons kommer ut, men (precis som du skrev) så vet man ju inte hur lång tid det kommer att dröja. :P

Jag ser fram emot HBO-serien enormt mycket dock! Kan bli hur bra som helst.

Olivia sa...

Jag ser också fram emot serien, men vågar inte hoppas för mycket, det kan ju hända att den är skitdålig.

Arina sa...

Problemet är ju som sagt att nästa del i stort kommer att handla om andra personer, de som inte fick vara med i A Feast for Crows.

Jag trodde inte du gillade Samwell? Han var definitivt en favorit i den här boken.

Nu kan vi äntligen diskutera! Vi får ha en träff snart.

Olivia sa...

Arina: Jag minns inte vad jag kan ha sagt om Samwell, men nu gillar jag honom! Ja, vi borde verkligen träffas snart.

Fantasyflickan sa...

Jag har haft den här boken i hyllan mer eller mindre sen den kom ut, men jag har nu bestämt mig för att vänta tills jag ser om Martin lyckas knyta ihop säcken innan jag läser mer av serien. Jag vill inte råka ut för en ny Robert Jordan-händelse där det bara fortsätter och fortsätter och sen dör författaren.

Det här innebär fömodligen att jag får läsa om de första delarna när det väl är dags, men det kan jag ta.

Jag hoppas tv-serien blir bra och med tanke på vilka skådespelare som är castade så ser det i alla fall lovande ut.

Olivia sa...

Fantasyflickan: Jag kan verkligen sympatisera med det beslutet. Robert Jordan-händelsen fick mig nästan att ta samma beslut. Och min syster har, efter att ha blivit besviken både på Jordan och Martin, bestämt sig för att aldrig mer påbörja en icke avslutad fantasyserie.