Sidor

2010-03-29

Tre böcker

Jag har inte gjort någon större hemlighet av att det har gått segt med läsningen på sistone, men nu verkar det ha vänt! Det är kul att läsa igen, men att skriva är fortfarande lite jobbigt. Så här är lite kortfattade omdömen om de senaste böckerna jag läst.

Guillermo del Toro & Chuck Hogan - Släktet
Jag är egentligen trött på vampyrer, men jag gillar del Toros filmer (särskilt Pans labyrint, som är en av mina favoritfilmer), så jag gav den en chans ändå. Vilket jag är glad att jag gjorde, för den var riktigt underhållande. Skönt att slippa fjantiga romantiska vampyrer, de här vampyrerna är garanterat inte kyssbara! Vampyrism som ett virus är inte ett nytt grepp, men det gör inte så mycket, det är spännande ändå. Språket lämnar en hel del övrigt att önska, vilket nog delvis beror på översättaren som förmodligen inte var klassens klyftigaste elev.

Charlotte Roche - Våtmarker
Det här är en bok som det har skrivits mycket om, mest negativt. Jag ville bilda min egen uppfattning, och det visade sig att jag älskade boken.

Anders Björkelid - Ondvinter
Om svensk fantasy tycker jag generellt så här: Den suger. Men det här är ett fint undantag. Enkelt skriven (= lättläst) men spännande och underhållande barnfantasy. Andra delen har redan kommit ut, och den ska jag köpa så snart jag har råd.

2 kommentarer:

bokstavlarna sa...

Jag har ju fortfarande inte läst "The Strain", men det verkar ju som en bok som nästan bara får positiva ömdömen. Den lär stå överst på listan när jag avslutar mitt köpstopp.

Jag har andra delen av Björkelids fanastyserie hemma och har tänkt börja läsa den idag. Tyckte mycket om första delen.

Olivia sa...

Det var delvis baserat på din recension som jag köpte Ondvinter!