Sidor

2007-12-23

The God delusion

Jag har inte klippt håret på tre år. Sist jag hade kort hår såg jag nämligen ut som en tjock Lars Adaktusson. Nu är min frisyr lite mer Jesusaktig. Det är meningen att vi ska tänka på Jesus så här i juletider, och visst var han en bra förebild. Det kan jag säga fast jag är ateist. Det är så irriterande med ateister som ilsket påpekar vad som är fel med religioner hela tiden, i stället för att ha en mer nyanserad bild och erkänna att religion även kan vara något bra. Jag håller på och läser Richard Dawkins bok "The God delusion" och den är mycket underhållande. Men varför lägga så mycket energi på att försöka bevisa att Gud inte existerar? Det vet vi ju redan, vi som är ateister. Och de som tror, kan inte de få ha sin tro ifred? Men som sagt var, boken är underhållande, och om den kan lyckas få någon agnostiker att ta ställning och sluta vela, så är det ju bra. Men jag tror inte att den kan få en troende att sluta tro på Gud.

Inga kommentarer: