Sidor

2007-12-29

År 2007

Det är kanske dags för en lista över de bästa böckerna jag har läst i år. Jag har inte läst så värst många böcker, bara 27 st än så länge, så i år har jag satt något slags personligt bottenrekord vad gäller läsning.
Jag kan inte skylla på att böckerna var extra långa heller, här har det inte lästs några "Brott och straff" direkt.
Men här är ändå en liten lista. Eftersom det mest rör sig om fantasy, och fantasy oftast är serier, så har jag bara tagit med del 1 i serien, även om de andra böckerna kanske var lika bra.


1. Cormac McCarthy - The Road
För en gångs skull: En bok som förtjänar all hyllning den har fått.

2. Scott Lynch - The Lies of Locke Lamora
Smart och originell fantasy. Del två (av planerade sju), "Red seas under red skies", var lika bra.

3. George R.R. Martin - A game of thrones
Jag vet, jag fattar inte själv att det är först nu jag har påbörjat denna magnifika serie.

4. Giles Blunt - The Fields of grief
Min favoritdeckarförfattare, alltid lika bra! Boken är precis så dyster som titeln antyder.

5. Joe Abercrombie - The blade itself
Mörkt humoristisk fantasy. Del 1 i en trilogi.

6. Jonathan Safran Foer - Extremt högt och otroligt nära
Vad är detta? En storsäljande pocket som faktiskt var bra? Märkligt...

De som nästan kom in på den här topplistan: Novellsamlingen Insekt av Claire Castillon, Undrens tid av Geraldine Brooks, Fool's fate av Robin Hobb, Tokyo av Mo Hayder samt The big over easy av Jasper Fforde.

Harry Potter and the deathly Hallows var något av en besvikelse, så den platsar inte på min lista.

Böckerna som jag har gett sämst betyg (3 av 6) i år är:

Joe Hill - Heart shaped box
Lovande rysare, som aldrig blir så bra som den kunde ha varit.

Joanne Harris - The lollipop shoes
Jag älskar henne, men den här var helt enkelt inte särskilt bra.

Jeff Lindsay - Dearly devoted Dexter
Del två i serien om Dexter. Mycket sämre än den första, och tusen gånger sämre än tv-serien.

Julian Barnes - Arthur & George
Bra i början, men de sista 200 sidorna var så sega att jag bara ville dö.

Någon riktigt usel bok har jag faktiskt inte läst, jag brukar vara rätt bra på att undvika skräp. Eller vad som är skräp enligt mig rättare sagt. Det finns ju de som gillar Strindberg, Läckberg och den vedervärdige Ranelid. Och de som anser att fantasy är skit.


Musik då? Ja, här är en lista på mina personliga favoriter från i år:

Sunset Rubdown - Random spirit lover

Frog Eyes - Tears of the valedictorian

The National - Boxer

The Twilight sad - Fourteen autumns and fifteen winters

A fine frenzy - One cell in the sea

Patrick Wolf - The Magic position

Beirut - The Flying Club Cup

Andrew Bird - Armchair Apocrypha

Great Lake Swimmers - Ongiara

Rasputina - Oh Perilous World

Bat for Lashes - Fur and gold

Of Montreal - Hissing fauna are you the destroyer

Menomena - Friend and foe

St. Vincent - Marry me

2 kommentarer:

Maria sa...

"jag fattar inte själv att det är först nu jag har påbörjat denna magnifika serie."

Jag känner lite liknande. Jag läste första delen för rätt länge sedan och den var ju asbra, varför har jag inte fortsatt? Kanske för att böckerna är så himla tjock. Tänk så många kortare man skulle hinne med... ;)

Olivia sa...

Fast böckerna i serien är lättlästa, så de går ganska snabbt att läsa trots tjockleken.
Jag såg på din blogg att du hinner med ganska många böcker om året, jag är lite avundsjuk! Men jag tror att jag också läste så mycket när jag var i din ålder...