Sidor

2007-12-29

Läsa böcker i mobilen

Jag är döende av habegär. Jag vill ha en Sony Reader Digital Book eller en Kindle. Nu! För er som har en laptop eller någon handdator eller liknande är en sådan kanske inte lika begärlig, men för mig vore en sådan helt underbar. Jag laddar ner ganska många e-böcker, men det är sällan jag läser dem för det är obekvämt att sitta och läsa vid datorn.

Fast jag har nu kommit på att det går hyfsat bra att läsa böcker på mobiltelefonen. Skärmen är visserligen i minsta laget, men den duger. Jag har en Samsung SGH-ZV40 (rosa). Först provade jag med vanliga textdokument, men det gick inte så bra. Sedan testade jag med pdf-filer, och det gick bättre, men var lite segt. Till slut kom jag fram till att html är bästa formatet för den telefonen, så nu håller jag på och konverterar några pdf-filer till html, i lagom stora stycken.

Det finns även särskilda läsprogram för mobiltelefonen. Jag har testat Book Reader och ReadManiac, som båda är gratis.

Book Reader fungerar på min telefon, men dessvärre måste filerna vara i Jar-format (java), och de fungerar inte så bra på min telefon, den vill inte acceptera dem, även om jag skickar dem med wap. Men för dem som det fungerar är det nog ett bra program, det är dessutom enkelt att konvertera olika sorters textdokument till jar-filer.

ReadManiac är lite enklare, eftersom det läser vanliga txt-filer. Dessvärre så kan programmet inte öppna filer i telefonen (förutom på vissa modeller) utan man måste hämta dem via internet. Om jag vill kan jag ju lägga upp textdokument på min hemsida och hämta dem därifrån men det är lite krångligt. Då är det lättare att läsa html-dokument direkt i telefonen. Men en sak som ändå gör programmet värt att ha är att det har en inbyggd sökfunktion som söker på Project Gutenberg, vilket betyder att om man helt plötsligt är sugen på att läsa Shakespeares "Henry VIII" eller Dickens "Martin Chuzzlewit" eller någon annan engelskspråkig klassiker så är det bara att hämta dem med det här programmet direkt till telefonen. Fiffigt! Med ReadManiac i mobilen riskerar man aldrig att bli uttråkad.

Inga kommentarer: