Sidor

2008-02-02

Special topics in calamity physics

Igår började jag läsa Special topics in calamity physics av Marisha Pessl (finns på svenska med titeln Fördjupade studier i katastroffysik). Det är inte på grund av snobberi jag läser den på engelska i stället för på svenska, det är helt enkelt en fråga om tillgänglighet, den stod där på bibliotekets utställningssnurrställ med engelskspråkig litteratur och jag kunde inte motstå.

I vilket fall som helst, jag har varit väldigt sömnig i några dagar, så gårdagens och dagens läsande av boken har varvats med någon slags halvsömn med boken liggande på magen, eller med kinden tryckt mot boken. Det jag kallar halvsömn är det tillstånd där man är någonstans mellan sovande och vaken, ett tillstånd då i alla fall jag har väldigt levande och märkliga drömmar. De här drömmarna har på grund av boken varit extra starka sedan igår. Boken är nämligen så proppfull med litterära anspelningar, citat, omnämnande av böcker och filmer och populärkultur (för att inte nämna hela meningar inom parenteser, hela tiden) att min hjärna antagligen har blivit överstimulerad. Hjärnan spinner vidare på saker jag har läst i boken, bygger upp märkliga situationer, långa vindlande meningar som i tanken låter helt fantastiska. Jag har en känsla av att jag ligger och halvmumlar konstiga ord. Färggranna scener byggs upp i drömmarna och suddas ut när jag vaknar för att läsa lite till, somna, drömma lite mer och vakna, äta en bit choklad.

Jag vet inte om jag tycker att boken är bra. Författaren vill visa sig smart och beläst. Inget fel i det, men det blir lite för mycket på en gång.

1 kommentar:

camilla sa...

Hej! Via pocketpocketpocket surfade jag mig hit och vidare bland dina tankar. Det var/är trevligt :)

Jag har just läst "Special Topics... och det är intressant att se att vi, än så länge, har lite liknande åsikter om den...förstår inte riktigt hajpen med den boken.

Hit kommer jag att surfa igen :)