Sidor

2008-04-01

Bättre sent än aldrig

Gamla nyheter, men förlåt en gamling för att hon inte hänger med i svängarna. Jag läste nyss att Brandon Sanderson blivit utsedd att avsluta Robert Jordans Wheel of time. Det är nog ett bra val, jag har läst Sandersons bok Elantris och den var helt okej. Låt oss hoppas att han kan ge serien ett värdigt slut.

Jag läste första boken när jag gick i åttan, så serien har nästan blivit en del av mitt liv. Jag har läst bättre fantasy, men det är ändå något speciellt med The Wheel of time. Men jag har irriterande nog fastnat i Crossroads of twilight. Jag fick den i födelsedagspresent av mina systrar när jag fyllde 25 (smart av dem, eftersom de också ville läsa den), men jag har bara läst en tredjedel under de fem år som har gått sedan dess. Egentligen borde jag kanske börja läsa om serien från början. Jag började faktist på första boken för ett tag sedan, när jag var som mest deprimerad. Det var som att få en varm kram av en gammal god vän.

5 kommentarer:

Martina sa...

Låter som min relation till David Eddings; Sagan om Belgarion/Mallorea/Elenien/Tamuli läser jag om när jag är sjuk, deprimerad eller bara allmänt nostalgisk.

Arina sa...

Då visste jag det nog före dig. Jordan är kanske inte den bästa fantasyförfattaren, men han skall i alla fall ha äran av att ha fört mig in på den rätta vägen.

Olivia sa...

Martina: Eddings är också en gammal favorit. I alla fall de serierna du nämde, de har en hedersplats i min snyggaste bokhylla. Men jag har inte läst något han har skrivit efter det. Jag började på The redemption of Althalus, men den var så dålig att jag aldrig läste ut den.

Arina: Fast egentligen var det jag som förde in dig på den rätta vägen genom att låna ut Jordans böcker till dig, om jag inte minns fel. :)

Arina sa...

Du har helt rätt, äras den som äras bör. Utan dig vore mitt liv faktiskt lite fattigare.

Maria sa...

Jag läste också första delen på högstadiet. Fastnade totalt. Sedan spårade han ju ur efter några böcker... Nu när serien snart är slutförd har jag tänkt läsa om den på engelska.