Sidor

2008-04-30

Scott Smith: The Ruins

The Ruins var en sådan där blaha-upplevelse. Varken bra eller dålig, karaktärer som jag inte kände för och en ganska förutsägbar handling. Jag kunde ha hoppat över boken och laddat ner filmen istället. Jag tyckte inte att den var särskilt otäck heller, det enda som hände var att jag under några dagar var lite rädd för min köttätande växt, Kurt-Voldemort (se bild nedan).

Boken utspelar sig i Mexico där några unga turister från USA, samt en tysk och en grek hamnar på en kulle ute i djungeln, där de hålls kvar av vaktande mayaindianer. En intelligent slingerväxt börjar terrorisera dem och de hittar en massa skelett överallt och inser att den är ute efter deras liv. Och så har de en massa gräl om matransoner och annat strunt. Naturligtvis är det en av killarna som är handlingskraftig, de båda tjejerna är irriterande apatiska och korkade. Det var i princip allt. En bra romanidé som dessvärre är slarvigt genomförd - och förmodligen är boken skriven med tanke på att bli film.
Min syster ska spendera sommaren hos sin pojkvän i Guatemala, jag kanske ska köpa boken till henne? Det är nog rätt miljö att vara i för att på riktigt bli uppskrämd av den.

2 kommentarer:

Arina sa...

Den låter faktiskt ganska trist. Apatiska och korkade tjejer är så förbaskat irriterande. Jag svärde, f'låt.

Martina sa...

Jag håller helt med dig.