Sidor

2008-05-26

Tan Twan Eng: The Gift of rain

Lite halvhjärtat tog jag ner den här boken från hyllan i biblioteket, och läste på omslaget vad den handlade om. En historia som utspelar sig på den Malaysiska ön Penang under 2:a världskriget. Hm, måttligt intressant. Men jag tog med mig boken hem i alla fall, och efter att den legat i högen med böcker på min högtalare i två veckor kände jag att jag kanske skulle ge den en chans. Redan efter en sida tänkte jag "Herregud, vad bra den är!".

Sida efter sida dras man in i en fantastisk värld, med tropisk hetta, dimhöljda berg, tedrickande och kampsporter. Boken har teman som religion, lojalitet, uppväxt, ödestro, kolonialism och krig. Miljöskildringarna och atmosfärerna är fantastiska, det känns verkligen som om man vore där. Bokens berättare är en gammal man vid namn Philip Hutton som för första gången berättar för någon om vad som hände under några år under kriget, och hans berättelse börjar 1939 när han är 16 år. Som hälften kines och hälften engelsman känner han sig inte hemma i någon av kulturerna. Men så träffar han den japanske diplomaten och aikidomästaren Endo-san, och en stark vänskap tar sin början, när Endo blir Harrys tränare i aikido och en slags mentor. Men bortom lugnet i Penang är världen i kaos - och slutligen invaderar japanerna Malaysia. Det visar sig att Endo kanske inte var den Philip trodde, och Philips lojalitet prövas hårt (hans lojalitet till sin familj, till Endo, till kineserna, till sitt land). Fast ordet lojalitet kan lika gärna bytas ut mot kärlek. Motvilligt går han med på att samarbeta med japanerna, för att rädda sin familj.

Om jag nu vanan trogen ska hitta något att klaga på, så är det att den kanske är lite väl vacker och finstämd ibland. Och att dialogerna är lite stela. Och lite annat som jag inte orkar ta upp, som egentligen inte är viktigt. Nybörjarmisstag helt enkelt, det är trots allt en debutroman. Helhetsintrycket är ändå viktigast, och det säger mig att The Gift of rain är en helt underbar roman, som förtjänar att läsas av så många som möjligt. Jag tänker i alla fall köpa den och läsa om den.

Inga kommentarer: