Sidor

2009-04-15

En enkät

Hittade den hos Ett hem utan böcker.


När läste du senast...

en kvinnlig författare?
I förrgår, när jag läste ut Vinterträdgården.

en författare med afrikanskt ursprung?
Det torde vara Léonora Miano med boken Konturer av den dag som nalkas, som jag läste tidigare i år. Rekommenderas varmt!

en författare med spanskt/portugisiskt/latinamerikanskt ursprung?
Det kommer jag inte ihåg. Jag vet att jag läste Idéernas grotta av José Carlos Somoza (Spanien) för några år sedan, det kan vara den senaste.

en författare med asiatiskt ursprung?
Jag läser ganska ofta böcker av författare med asiatiskt ursprung, senast var nog The gift of rain av Tan Twan Eng (Malaysia), den var mycket bra.

en HBTQ-författare?
Antagligen Jeanette Wintersons Tyngd, tidigare i år.

en mellanösternförfattare?
Det var evigheter sedan, så jag kan inte komma på någon just nu.

någon annan "marginaliserad" författare?
Nästan alla författare jag läser är marginaliserade på ett eller annat sätt, det är ju ett ganska brett begrepp.

Inga kommentarer: