Sidor

2008-07-08

Ekaterina Sedia: The secret history of Moscow

Galinas syster Masha förvandlas till en kaja och flyger iväg. Hon är bara en i raden av försvunna personer i ett grått och kallt 90-talsmoskva. I sällskap med polisen Yakov och gatukonstnären Fyodor beger sig Galina ner i en magisk undervärld som befolkas av människor som hittat dit och ryska mytologiska figurer.

Det var en vacker liten berättelse, som jag tyckte mycket om. Men den hade lite för många karaktärer på för få sidor. I nästan varje kapitel introduceras en ny person eller figur, och alla är de intressanta. Men 300 sidor räcker inte långt, det blir liksom lite för trångt och när boken tog slut blev jag lite vemodig för jag ville veta mer om de olika karaktärerna.

Boken är också en kritik av det moderna ryska samhället, men det är sommar och jag orkar inte göra någon djupare analys. Det var en bra bok helt enkelt, och jag ser fram emot att läsa hennes andra roman som kommer någon gång i höst tror jag.

Inga kommentarer: