Sidor

2008-07-24

Glad men trött

Efter en bra dag på stranden (trots att mamma påstod att jag såg ut som ett spöke i min solskyddsfaktor 30) hämtade jag den impulsköpta boken Fri av Natsuo Kirino som anlänt idag. Sen köpte jag krusbär, som jag gått och varit sugen på länge nu av någon mystisk anledning. Väl hemma browsade jag runt efter lite bra musik. Vanan trogen sökte jag på Amanda Palmer, eftersom jag sett fram emot hennes soloskiva i evigheter nu. Och till min stora förvåning fanns den att ladda ner. Den släpps egentligen först i september (och då kommer jag givetvis att köpa den). I vilket fall som helst, den är precis så bra som jag trodde att den skulle vara. Men så har ju tydligen Ben Folds ett finger med i spelet.

Jag ska nog avsluta dagen med att läsa ut Jadetronen.

7 kommentarer:

Arina sa...

Hellre spöke än kokt kräfta säger jag bara.

Olivia sa...

Eller skrynklig som ett sviskon vid 50...

Arina sa...

Hu!

Magister sa...

Solsken får alltid mig att se ut som ett danskt fotbollsfan -- röd och vit...

Jadetronen bör jag själv ta mig an snart, eftersom jag gillade första boken och det känns så pinsamt att ha olästa böcker liggande (jag har dock böcker som legat olästa i 10+ år... :-( )

Mitt nuvarande läsprojekt är en biografi med den långa titeln Captain Sir Richard Francis Burton: The Secret Agent Who Made the Pilgrimage to Mecca, Discovered the Kama Sutra, and brought the Arabian Nights to the West av Edward Rice. Mycket fascinerande bok om en mycket spännande människa.

Därefter kommer jag förmodligen fortsätta min Barbara Hambly-frossa och läsa om Icefalcon's Quest och The Witches of Wenshar som jag inte läst på tio år, om inte Hobbs Renegade's Magic kommer emellan (är dock så förbannad på det ändrade omslaget att jag nog kommer att vänta med den ett tag).

Yrs
Martin

Olivia sa...

Martin: Jag har också böcker som legat olästa i över tio år, jag kommer nog aldrig att få tid att läsa dem, särskilt inte som jag har märkt att jag läser långsammare ju äldre jag blir.

Den där boken med den långa titeln verkar intressant, jag får väl skriva in den på min lista. Fast det är sällan jag orkar läsa biografier - jag finner att verkligheten sällan överträffar dikten, så jag brukar bli uttråkad.

Barbara Hambly har jag aldrig hört talas om. Är hon bra?

Jag har inte vågat mig på Hobbs senaste serie. Jag hörde någonstans att den inte skulle vara så bra. Själv hade jag hoppats på fler liveshipböcker, för de älskade jag.

Magister sa...

Läste ut Burton-biografin idag (den tredje jag har läst hittills), och den var strålande. Burton var en mycket intressant människa: officer, upptäcktsresande, diplomat, antropolog, fäktmästare, falkenerare, spion men framför allt språkmänniska -- han talade 29 språk och 15 dialekter och reste ofta runt i Mellanöstern och Indien i förklädnad. Han skrev en gigantisk mängd böcker i alla möjliga ämnen (från fäktning till en biografi över Brigham Young) och gjorde en översättning av Tusen och en natt som visserligen är lite svårläst på grund av hans förkärlek för arkaiska ord, men den är också helt ocensurerad och full av intressanta och ofta fasansfullt chockerande fotnoter (hans utgåva finns online; jag ska gräva fram länken åt dig vid tillfälle). I detta fall vågar jag lugnt påstå att verkligheten överträffar dikten.

Barbara Hambly (www.barbarahambly.com) är väldigt bra i alla de tre serier av henne som jag har läst -- tyvärr misstänker jag att mycket lite av henne finns i tryck för närvarande. Hennes Dragonsbane och The Ladies of Mandrigyn översattes t. o. m. till svenska i slutet på 80-talet. Jag skulle särskilt vilja rekommendera Dragonsbane, som med fördel kan läsas fristående från uppföljarna som kom 13 år senare; den har ett av de mer tilltalande porträtten av en drake som jag någonsin sett (för att inte tala om en av de mest osannolika drakdödare jag sett!).
De båda andra serierna jag läst är Sun Wolf-trilogin (börjar med The Ladies of Mandrigyn), om en legosoldat som blir kidnappad av ett gäng kvinnor för att han ska träna dem i vapenhantering så att de kan befria männen som tagits som slavar av trollkarlen som ockuperat staden, och Darwath-serien (börjar med Time of the Dark), där ett ganska typiskt fantasyland drabbas av ganska otypiska alienliknande monster som kommer upp ur underjorden och slaktar folk i drivor, samtidigt som två udda typer från vår värld (en biker och en doktorand i medeltida historia från Kalifornien) hamnar där.

Hobbs nya trilogi är OK, även om den inte kommer i närheten av trippeltrilogin om Fitz & Co. Den är... annorlunda, får man väl säga, och magisystemet känns nyskapande. Tyvärr är huvudpersonen en jäkla gnällspik jämfört med Fitz och Althea, men jag hoppas att det blir folk av honom så småningom (som Hobb lyckades göra med Malta i Liveship Traders).

Magister sa...

Här finns Burtons översättning av Tusen och en natt, som pdf-filer inscannade från originalutgåvan. Den här versionen innehåller dessutom den ökända avslutande artikeln som han själv skrev, vilken betraktades som EXTREMT vågad på den tiden.

http://burtoniana.org/books/1885-Arabian%20Nights/index.htm

Yrs
Martin