Sidor

2008-11-22

Lite om hur jag läser

Jag fyller lite snabbt i enkäten som jag hittade hos Martina.

1. Den värsta läsupplevelse du haft?
Jag har ju läst en hel del skräp genom åren, men jag vill minnas att Viktor Rydbergs Singoalla var riktigt, riktigt usel. Jag har för mig att det var i ettan på gymnasiet som jag tvingades att läsa den översentimentala smörjan. Sämst i år var Scott Smiths The Ruins.

2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Det är så många, jag vet faktiskt inte. Möjligen Narniaböckerna, både för att de fick mig att bli intressrad av fantasy, och för att de utgör källan till en läsmognad som jag uppnådde när jag var omkring 14 och insåg att böckerna hade ett kristet budskap. Jag blev skitförbannad, kände mig lurad (och dum som inte hade insett det tidigare). Men så här i efterhand kan jag ju se att något viktigt hade hänt med sättet jag läste på, att jag inte längre tog allt jag läste bokstavligt.

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Stephen Kings Djurtjyrkogården. Men det kan bero på att jag gick i fyran när jag läste den. Sedan dess har jag faktiskt inte blivit skrämd av något jag har läst.

4. Vad använder du som bokmärke?
Jag använder nästan aldrig bokmärken, jag är en passionerad hundörare. Men när jag lånar böcker av någon som inte gillar hundöron (känn dig träffad, Arina) så blir det lite vad som helst. En bit hushållspapper, ett kvitto eller vad som helst som råkar befinna sig i närheten och vara platt.

5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig...?
Hela tiden, överallt. Jag har till och med böcker i mobilen.

6. Vad var den första bok du läste?
Ingen aning.

7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Pocket för det är billigast, och lättast att ha med i handväskan. Men jag gillar inbundet också.

8. Vilken bok läser du nu?
Bombyx av Anne Rambach, plus en massa andra som jag inte kommer ihåg just nu.

9. Och vilken sida är du på?
Vet inte, tog inte med den hit (är hos min pappa och använder hans dator).

10. Brukar du lämna "kännetecken" i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?)
Inte med flit. Vanligast är nog chokladspår, eftersom jag gärna äter choklad mest hela tiden. Jag klottrar inte ens i kurslitteratur (däremot är jag flitig med post-it lappar).

11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Då och då. Ibland bara måste jag läsa en bok för att omslaget är så otroligt snyggt.

12. Sidantalet, då?
Nej, men jag har märkt att jag ofta föredrar tunna och snabblästa böcker nu, förr var det tvärtom.

13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Skamset måste jag säga ja. Men inte så ofta, det förstör ju en del av upplevelsen.

14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Ja, många. Den hemliga historien av Donna Tartt och Där världen heter skog av Ursula LeGuin är nog de jag har läst flest gånger. Samt David Eddings Belgarionböcker. Gösta Knutssons barnböcker om Nalle Lufs läser jag om flera gånger om året, de får mig alltid på gott humör.

15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Jag har snubblat över boktravar på golvet, och jag har fått en massa böcker över mig när jag ordnat i bokhyllan.

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Jag har gjort mig av med en hel del böcker, men det är smärtsamt. Jag har till och med svårt att ge bort böcker jag inte gillar.

17. Tar du med dig boken du läser på toa?
Ja, om den är jättespännande och jag inte kan sluta läsa ens ett ögonblick.

18. Just det, läser du i badrummet?
Jag har försökt läsa i badkaret, det verkar så mysigt. Men jag kan inte. Det roligaste med att bada är att plaska omkring med händerna i vattnet, då kan jag ju inte läsa! Och så är jag hela tiden rädd att jag ska tappa boken.

19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Jag skriver en liten recension/notis om varje bok jag har läst ut, det har jag gjort sedan 2001. Jag önskar att jag hade börjat med det redan när jag var liten. Jag har även listor med böcker jag vill läsa, och böcker som jag har lånat på biblioteket och påbörjat men inte hunnit läsa färdigt. Men listorna är spridda lite här och var, i olika anteckningsböcker och så vidare, så det är svårt att få en ordentlig översikt.

4 kommentarer:

Arina sa...

Funderar också på att svara på den här.

Sarah sa...

Så "Singoalla" hemsöker alla gymnasieelever? Min mamma fick läsa "Singoalla" på gymnasiet och brukar tala om den som hennes värsta läsupplevelse, så gissa min förskräckelse när min svenskalärare kom in med en trave "Singoalla". Som tur var så lyckades jag undslippa och fick läsa "Candide" istället...

Olivia sa...

Där hade du allt tur, Candide är bra!

FRU FRÄKEN sa...

Hej!
Hittade din blogg för en stund sedan och lånar med mig den här listan. Singoalla har jag aldrig läst, och nu vet jag att jag absolut inte ska läsa den heller. ;-) Tack. / fru fräken