Sidor

2008-03-29

Dum fråga

Jag läste på tv.nu om vad programmet Är det sant? på National Geographic Channel skulle handla om idag, och fick följande beskrivning:

Da Vinci-koden. Finns Da Vinci-koden på riktigt? Eller är den resultatet av spekulationer och förvrängda forskningsresultat? Utforska Dan Browns anklagelser och möt andra konspirationsteoretiker som tror att Jesus ättlingar fortfarande lever.

Finns Da Vinci-koden på riktigt?! Jag vet att en massa folk trodde på Brown när han påstod att hans bok bygger på fakta, men ändå, det är som att fråga: "Finns Harry Potter på riktigt?"

Jag kan för övrigt rekommendera äventyrsspelet Gabriel Knight 3: Blood of the sacred, blood of the damned. Det är ungefär samma historia, fast med vampyrer. Och inte ett enda påstående om att det skulle bygga på någon slags verklighet.

4 kommentarer:

Arina sa...

Jag tror över huvud taget att folk nuförtiden tar romaner på alldeles för stort allvar, särskilt om de sägs bygga på verkligheten. Konspirationsteorier har ju alltid haft något lockande i sig och naturligtvis tar kanaler som National Geographic eller Discovery upp sådant. Det kan till och med vara lite kul att se diverse vetenskapsmän lägga fram sina teorier, coh förundras över folks dumhet.

Martina sa...

Haha, ja, läs "Holy blood, holy grail" (den där boken som Dan Brown snott sin teori om Jesus avkomma ifrån) och förvånas över författarnas "forskning"; det är enormt roligt ;)

Olivia sa...

Ja, jag tycker att allt sånt här är kul. Jag har tänkt läsa Holy blood, holy grail någon gång, jag älskar att läsa om konspirationsteorier även om jag inte tror på dem själv.
Roligast är det när "forskarna" är enormt entusiastiska och själva tror på det de skriver om.

Marianne sa...

I Rom i somras tjuvlyssnade jag på en grupp turister som gick en promenad i Dan Browns fotspår. Guiden gjorde sitt bästa för att diskret påpeka att det rörde sig om en påhittad handling ("according to the novel...", "the author gives the impression that..." osv.), men turisternas frågor visade tydligt att de trodde att alla "fakta" i romanen var just fakta.
Mer historia i skolan behövs inte bara i Sverige!
Men konspirationsteorier är jätteskoj :-)