Sidor

2008-03-13

Irriterande omslag

Jag läste nyss ut Mark Haddons bok Den besynnerliga händelsen med hunden om natten. Den var mycket bra, men eftersom jag den här veckan tar en liten paus från bloggandet (mestadels för att leka med mammas hundvalp) så skriver jag ingen recension.

Men en sak irriterar jag mig på så mycket att jag måste skriva om den. I boken blir en stor svart pudel som inte är friserad mördad. Men omslaget (det var pocketupplagan jag läste) är det en bild av en vit fluffig pudel med pärlhalsband. Hur tänkte man där? Hur korkade är de som gör omslag egentligen? Handlar det om att vilja dra till sig kvinnliga läsare, så som det skrivs om i Pocketpocketpocket? För vilken man vill bli sedd läsande en bok som verkar handla om en snobbig pudel som älskar smycken? Vilken kvinna för den delen?

Inga kommentarer: