Sidor

2008-03-05

Her new bestseller

Jag gillar verkligen Mo Hayder. Hon är en av få författare som skriver så vidriga och obehagliga grejer att jag blir illa till mods, samtidigt som det faktiskt är riktigt bra.
Fågelmannen och Trädens tystnad var verkligen läbbiga, men Tokyo var värre (och bättre). Pig Island har jag inte läst än, men jag vill. I vilket fall som helst, hennes nya bok, Ritual, som är en uppföljare till Fågelmannen och Trädens tystnad, kommer någon gång i mars.

Så nu är frågan: Hur tusan kan förlaget redan nu veta att det kommer att bli en bestseller? Jag antar att de har gjort marknadsundersökningar av något slag, annars är det väl lite väl optimistiskt att redan på omslaget till första upplagan kalla den en bestseller. Men jag tror att det här är ett trick som de stora förlagen ofta tar till, eftersom den stora massan av läsare alltid följer strömmen, så är det tryggt att köpa en bok som stoltserar med att vara en bestseller - plus att man vill vara som alla andra (alla andra har visst köpt den, då måste ju jag också köpa den). Fast på mig har det motsatt verkan.

7 kommentarer:

Arina sa...

Jag blir nyfiken på författaren. Av vad du skriver, inte vad förlaget påstår. Något för mig?

Olivia sa...

Om du är inne i en deckarperiod, kanske. Om du känner för att läsa något riktigt obehagligt. Jag har två av böckerna, du kan få låna dem nästa gång vi ses.

Arina sa...

Jag är faktiskt sugen på att läsa deckare. Om de är bra, inte för mycket rutin och realism. Obehagligt är bra.

Olivia sa...

Då tror jag att böckerna är något för dig. Det kan ju hända att jag åker till Lysekil redan nästa vecka, så jag tar med dem i fall vi skulle träffas någon dag.

Arina sa...

Jag skall tyvärr inte till Lysekil förrän veckan därpå. Vi får väl se hur det blir. Det kommer en sommar också.

Olivia sa...

Du har ju dessutom redan ganska många böcker att läsa. Men det vore kul att träffas ändå, om jag hinner kanske jag kan åka hem till dig.

Arina sa...

Du är välkommen.