Sidor

2008-09-09

Claire Castillon: Man kan inte hindra ett litet hjärta från att älska

Jag tyckte mycket om Castillons första novellsamling, Insekt, som hade relationen mellan mor och dotter som tema. Den här novellsamlingen handlar om parrelationer, och är inte lika lyckad. Novellerna är visserligen hela tiden intressanta, och några är riktigt bra. Men eftersom hon hela tiden vill överraska och vara oförutsägbar, så blir resultatet lite forcerat och förutsägbart (man väntar sig det oväntade).

Precis som i Insekt är det förvridna och ofta olyckliga människor som porträtteras, dysfunktionella förhållanden och lite småstörda psyken. Men det finns ändå en del hopp och värme, för att inte tala om humor, så det är inte deprimerande läsning. Men inga av novellerna är särskilt minnesvärda, de fladdrar snabbt förbi.

Den här novellsamlingen var ändå tillräckligt bra för att jag ska önska att hennes romaner översätts till svenska (min franska är dessvärre på pekboksnivå).

4 kommentarer:

Arina sa...

Jag är riktigt nyfiken på henne.

Olivia sa...

Du skulle kanske gilla henne. Jag har Insekt hemma, så den får du gärna låna någon gång.

Amoroso- Nu vill jag sjunga dig milda sånger sa...

Längtar också på att fler ska översättas!! Tycker att Castillon är något av det mest mästerliga jag läst i novellväg...

Olivia sa...

Ja, vi får hoppas att de översätter fler.