Sidor

2008-09-23

Céline Curiol: Utrop

På baksidan av den här boken finns ett citat där Paul Auster hyllar den. Det räckte nästan för att få mig att inte läsa den, eftersom jag är allergisk mot den mannen. Men jag gav den en chans ändå, och det är jag glad att jag gjorde.

Den handlar om en ganska anonym kvinna i Paris som möter diverse främlingar, plågas av obesvarad kärlek och jobbar på tågstationen som den där rösten som informerar om tågavgångar. Det låter kanske tråkigt, men boken är extremt välskriven, och hela tiden intressant. Och den har ett fantastiskt slut!

Det enda jag har att klaga över är att dialoger inte är markerade på något sätt, så ibland måste jag gå tillbaka och se om det verkligen var någon som sade något. Texten är ganska kompakt och kräver all uppmärksamhet, annars missar man ganska mycket. Men samtidigt är det ganska bra, för det känns som om jag kan läsa om boken och få en helt ny läsupplevelse.

En mycket bra bok, helt enkelt. Och det bästa av allt är att jag köpte den för tio kronor.

Inga kommentarer: