Sidor

2008-09-08

Robert Holdstock: Ancient echoes

Den här boken är väldigt svår att beskriva, men jag gör ett försök. Jack har sedan han var liten haft märkliga visioner om två jagade människor som han kallar Greyface och Greenface. De tycks tillhöra en annan värld, men är också sammankopplade med en ruinstad som man upptäckt under Jacks hemstad, Exburgh. Staden heter Glanum, och enligt en mystisk man som ansvarar för utgrävningarna, så dyker samma stad upp om och om igen över hela världen.

Sen blir det hela ganska flummigt (för att inte tala om jungianskt). Greyface lyckas ta sig ut till verkligheten och hotar Jacks dotter, och Jack måste gå in i sina egna drömmar (eller något i den stilen, det är svårt att förklara) för att leta reda på Greenface.

Boken är som sagt var ganska flummig, och det är svårt att ta in allt. Ibland är den lite fånig och ibland lite väl långsökt. Men vid andra tillfällen är den vacker och spännande. Holdstock är verkligen övertygande i sitt språk och det är svårt att värja sig för de fantastiska världar han målar upp. Jag som har lätt för att drömma mig bort blir ganska djupt indragen i den här boken, som innehåller element av jungianska arketyper och forntida mytologi...det är alltid kul att läsa böcker där jag känner att jag har nytta av att ha läst religionsvetenskap.

Boken är bäst i början, innan handlingen blir alldeles för invecklad, men den är helt klart läsvärd och jag är verkligen sugen på att läsa fler av Holdstocks böcker.

3 kommentarer:

Arina sa...

Det låter som om mycket skulle gå mig förbi om jag läste den.

Johan sa...

Jag tyckte ganska mycket om Holdstocks Mythago Wood, men även den led en smula av att definitivt vara bäst första halvan. Fortfarande en bra bok även som helhet, dock.

//JJ

Olivia sa...

Jag har också tänkt läsa Mythago Wood, när jag nu ska få tid med det...