Sidor

2009-02-12

Ännu en enkät

Ska försöka svara på en svår enkät som jag hittade hos Arina.

1. Varför läser du?
Det är ju som att fråga varför jag andas. Jag måste helt enkelt, det ligger i min natur. Jag tror att en del av min läslust är genetisk, en annan del är att jag blev läst för mycket som barn. Eller så är det helt enkelt så att jag har upptäckt att böcker är bra, därför läser jag.

2. Vad tycker du är förbjudet inom litteraturen?
Om man börjar förbjuda saker inom litteraturen lägger jag av. Bokbål kan jag bara gå med på om jag riskerar att frysa ihjäl.

3. Vad är ett måste?
Någon form av handling, bra språk (ett visst flyt krävs), trovärdiga karaktärer.

4. Vilket är viktigast när du intresserar dig för en bok: popularitet eller status?
Skiter i båda.

5. Vilken författare har betytt mest för dig? Varför?
Svårt att svara på. David Eddings och C.S. Lewis har båda dragit in mig i fantasyvärlden, och det är jag tacksam för. Annars finns det nog inte någon enstaka författare som har haft någon större betydelse för mig, musiken har nog påverkat mig mer.

6. Vilken redan existerande bok borde det varit du som skrivit?
Det är så många... Jag kan faktiskt inte komma på någon just nu. Jag tror att jag ska vara lite förutsägbar och säga böckerna om Harry Potter. Då hade jag både blivit rik och kunnat stå för det jag skrivit.

7. Har du, när du läst klart en bok, varit arg på hur den slutat och velat skriva om slutet, en karaktär eller liknande?
Rätt ofta. Särskilt om författaren tar livet av någon av totalt onödiga skäl, eller om en kärlekshistoria slutar olyckligt.

8. Finns det någon bok du gillar som du aldrig skulle råda någon annan att läsa? Vilken?
Gillar jag en bok råder jag alltid någon att läsa den. Men jag ger inte vilket råd till vem som helst, jag brukar anpassa mig efter olika personers smak. Nu har jag ju den här bloggen att sprida mina tips på, vilket är perfekt.

9. Om du fick bestämma, vem skulle du ge Nobelpriset i litteratur?
Jag är inte särskilt intresserad av Nobelpriset, den enda av mina favoritförfattare som fått det är Toni Morrison. Men det vore kul om någon lite mer fantasyinriktad skulle få det. Gene Wolfe tror jag skulle hålla måttet.

Inga kommentarer: