Sidor

2009-02-13

Jim Butcher: Fool moon

Vid ett par tillfällen har jag låtit antyda att jag inte är särskilt road av varulvar, de är liksom tråkiga och inte ett dugg skrämmande. Men det finns undantag, som till exempel det briljanta spelet Gabriel Knight II: The beast within.

Den här boken är ett annat sådant undantag - den är riktigt underhållande, trots att den formligen kryllar av varulvar av olika slag. Det är andra delen i serien om trollkarlen/privatdetektiven Harry Dresden, och i den här boken lyckas han göra sig till måltavla för både polisen och ett par olika gäng varulvar samt maffiabossen Marcone (som även figurerade i första boken). Den är rolig, spännande och fartfylld. Harry hade kunnat vara en ganska sliskig figur, men tack vare en rejäl dos humor och självdistans är han i stället riktigt charmig.

Jag ska genast påbörja nästa bok i serien.

7 kommentarer:

Arina sa...

Håller med dig om varulvar. Det här låter dock spännande.

Magnus sa...

Jösses, hur lång tid tar det för dig att läsa ut en bok?
Själv läser jag så sällan att jag skäms, boken jag håller på med nu började jag med för minst ett halvår sen :( den är riktigt bra dock, hela serien, Maggie Furey's The Shadowleague, sista delen jag läser nu.
Förlåt om jag kapade det här inlägget :P

Magister sa...

Utmärkt serie -- mycket läsvänlig! Jag inhandlade själv del 10 i dag.

Olivia sa...

Magnus: Jag läser ganska långsamt. Och har en tendens att somna när jag läser. Dumt nog börjar jag på många böcker samtidigt, och så blir jag splittrad och får som resultat inte läst ut någon av dem. Så jag läser inte alls lika snabbt som jag skulle vilja.
Just den här boken, Fool moon, började jag på för nästan ett år sedan. Den har jag läst på mobilen, så jag har läst ett kapitel då och då när jag inte haft något annat att läsa.

Magister: Då har jag något att se fram emot! Om hela serien är lika bra, alltså.

Magnus sa...

Okej jag trodde du börjat på den här efter du skrivit om den förra boken du läste ut därför jag undrade :P

Ja jag kan förstå att det inte går så bra med flera böcker, jag provade läsa 2st parallellt men min lilla hjärna klarade inte av det.

Hums, hur läser man böcker på mobilen?

Jag började läsa min bok igen, nu är det bara 300 sidor kvar! :) Jag läser bara när jag gått och lagt mig och då är jag oftast för trött.

Olivia sa...

Magnus: Ursäkta det sena svaret, jag har inte haft tillgång till dator de senaste dagarna.

Att läsa på mobilen fungerar ganska bra, om man inte har något emot det lilla formatet. Jag gör oftast om e-böckerna till html, som jag tycker fungerar bäst. Men det är ju inte något optimalt sätt att läsa på.

Magnus sa...

Det är lugnt :) jag har inte tillgång till dator hemma så jag svarar inte så fort ibland heller.

Okej nä jag kan tro det, mina ögon skulle inte må bra av att stirra in i mobilen för länge.