Sidor

2009-02-12

Bokhylleutmaning

Fick den här bokhylleutmaningen från Martina. Jag ska helt enkelt räkna efter vilka författare jag har mest av i bokhyllan. Tack vare Librarything blev det enkelt.
  • 25: Agatha Christie (men i ärlighetens namn ligger de i källaren)
  • 21: David Eddings
  • 10: Robert Jordan
  • 10: Robin Hobb
  • 9: John Connolly
19 böcker av Charles Dickens, men den siffran är lite osäker eftersom de flesta av dem är uppdelade i 4 delar, så det är egentligen färre hela romaner.

När jag är klar med mitt projekt att köpa alla Terry Pratchetts böcker kommer han att komma först på listan, men för tillfället är han tråkigt nog inte med alls med sina ynka 4 ½ böcker (något fler om jag räknar med The Science of discworld och andra ickeskönlitterära verk).

Jag skickar utmaningen vidare till alla som är intresserade!

6 kommentarer:

Martina sa...

Ja, Terry Pratchett har ju varit ganska produktiv, hur många böcker har han egentligen skrivit?

Magnus sa...

Om man aldrig läst nåt av Pratchett, var rekommenderas det att man börjar, vilken bok? Har bara spelat spel och sett tecknad serie baserat av hans verk :P

Jag kommer bara upp i 19 böcker som jag läst av Eddings (som är mest för mig), The Belgariad, The Mallorean, The Elenium, The Tamuli, Belgarath the Sorcerer, Polgara the Sorceress och The Redemption of Althalus...vilka mer ska jag läsa?

Olivia sa...

Martina: Mer än jag orkar räkna.

Magnus: Angående Pratchett så är det svårt att tipsa om någon specifik bok. The Discworld reading order guide kanske kan hjälpa:

http://www.lspace.org/books/reading-order-guides/the-discworld-reading-order-guide-1-5.jpg

Jag skulle nog rekommendera Guards! Guards! (I lagens namn) som är första boken i serien om stadsvakten. En del av handlingen i den kommer du att känna igen från det första Discworldspelet.

Angående Eddings så är det samma böcker jag har läst, men på svenska är "Polgara" och "Belgarath" uppdelade i två delar var, då blir det 21.

Magnus sa...

Tack Olivia!
Nu vet jag vars jag ska börja och ska lägga till Guards! Guards! på min Att-Läsa-Lista, som för övrigt är alldeles för lång och jag vet inte vilken jag vill börja med :(

Jag har inte spelat det första spelet dock, bara det när döden tar semester och ett till, Discworld Noir tror jag det heter?

Haha ja jag vet inte varför jag skrev dem på engelska för jag har dem på svenska :P så då är jag också uppe i 21 :p Har även The Rivan Codex men den har jag inte läst än.

smorkin sa...

Skoj blogg!

Nu ska vi se, jag är inte hemma just nu men jag kollade faktiskt det här själv rätt nyligen så jag tror jag kommer ihåg åtminstone topp 3:

1. Pratchett (har allt tror jag, inklusive hans sf)
2. Robert Heinlein (ungdomssynd; en del av hans böcker är visserligen bra men en hel del borde jag förpassa ner i källarförrådet...)
3. Philip K. Dick:Mer sf! Men den här gången är det bra böcker ;-)

Sen var det om jag kommer ihåg rätt jämnt skägg mellan en drös författare som Sandwall-Bergström, Clifford Simak, Tove Jansson m.fl. Gudskelov har jag åtminstone packat ihop så gott som alla Asimon-böcker sen flera år tillbaka :-)

Olivia sa...

Hej Smorkin! Ursäkta mitt sena svar, jag har haft lite bredbandsproblem. Alla Pratchetts böcker är inte illa, det är lite av en dröm för mig!
Heinlein är en av mina ungdomsfavoriter, men jag tror inte att jag äger någon av hans böcker. Philip K Dick har jag faktiskt inte läst något av, även om jag varit på väg flera gånger.