Sidor

2009-01-23

Det är insidan som räknas

Jag skrev nyligen om att jag hade läst nästan hela Perdido Street Station av China Miéville, men missat att läsa slutet. Nu har jag börjat om den, och försöker skumma mig igenom det jag redan läst. Vilket visar sig vara ganska svårt, eftersom den är så bra att jag hela tiden dras in i den, och innan jag vet ordet av så har jag läst fem kapitel utan att ha hoppat över ett enda ord. Det går inte att skumma sig igenom den, den är helt enkelt för briljant.

Mindre briljant är omslaget på den amerikanska pocketutgåvan jag köpte (se bilden). Undrar om det inte hade varit värt att betala lite mer för det brittiska omslaget. Det här omslaget är fruktansvärt fult, och husen på bilden har inget att göra med hur jag föreställer mig att det ser ut i New Crobuzon (jag skulle snarare gissa på italiensk bakgata).

5 kommentarer:

Magister sa...

japp, det är inget vidare. Men omslaget på den amerikanska specialutgåvan (som skall ges ut av Night Shade Books men som är fler aår försenad) blir desto bättre. Jag kan erkänna att jag är frestad, även om jag antagligen INTE kommer att hosta upp $75 för den.
https://www.nightshadebooks.com/secure/images/products/74_large5.jpg

martina sa...

Ja, definitivt värt att lägga lite extra för det brittiska omslaget - jag köpte mitt ex begagnat och hade sån tur att det var den brittiska utgåvan. Samma med The Scar, som också ser förjävligt ut i amerikansk utgåva...

Olivia sa...

Magister: Aningen snyggare... Är den illustrerad också?

Martina: Om jag ska köpa resten av böckerna tar jag nog de brittiska, och så byter jag kanske ut den här så småningom. Just nu duger den ju, texten påverkas som väl är inte av hur omslaget ser ut...

Magister sa...

Japp, den har 4 eller 6 färgillustrationer av omslagsillustratören (illustrationerna fanns på Night Shades hemsida förr, men jag hittar dem inte nu) plus svartvita illustrationer av doktor Miéville himself. :-)

Johan sa...

Det brittiska omslaget är hemskt mycket snyggare, ja. Men framför allt är det en bra bok hur den än ser ut.

//JJ