Sidor

2009-01-13

Svar på en enkät

Jag hittade den här enkäten hos Arina, men jag har sett den på andra bloggar också.

1. Vilken bok läste du senast?
The Golem's Eye
av Jonathan Stroud.
2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Rosen på tistelön. Men jag håller på med några andra böcker också, bland annat Ptolemy's gate av Jonathan Stroud.
3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Det har jag ingen koll på och bryr mig inte heller.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker “nu har jag kommit en fjärdedel”, “en tredjedel”, “hurra! hälften!” osv?

Ja, särskilt "Hurra, hälften!" och "Äntligen bara ett kapitel kvar". Men det är bara för att jag ska ha något att skriva om här på bloggen.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
Vänner, bloggar, syskon, bokhandlar, omslag. Inte topplistor. I alla fall inte topplistor över mest sålda böcker.

6. När blir en bok för lång?
När den är tråkig och har hundratals sidor som kunde ha sammanfattats i en mening.

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
Engelska helst, i alla fall fantasy och science fiction, som lätt blir lite fånigt på svenska. Deckare och sådant kan kvitta, där tar jag det som är billigast eller finns på biblioteket.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
Jag bedriver just nu en kampanj för att få mina systrar att läsa The Lies of Locke Lamora. Tyvärr har de en massa annat att läsa just nu. The name of the wind är en annan bok som jag talar varmt för. Och The Road har jag hittills fått två personer att läsa.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?
Jag tycker inte om att ge upp, men när jag känner att en tråkig bok förstör läslusten helt och hållet, så brukar jag ge upp. Livet är ju egentligen för kort för att slösa på dåliga böcker, men det är lika mycket slöseri att bara läsa en halv bok.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Fantasy tror jag att jag har mest av. Jag har nog något ur nästan alla genrer, jag har ganska bred smak, men smörig kioskromantik är inte riktigt min grej.

Inga kommentarer: