Sidor

2009-01-17

Kurslitteratur

Varje gång jag ska börja en ny kurs kryper paniken över mig som ett obehagligt träskmonster. Det är alltid litteraturlistan som framkallar paniken. Antingen så är det en massa böcker som kostar mellan 200 och 500 kronor, eller så en stor bok som kostar 700. Jag föredrar det senare alternativet, men i den kursen som börjar nu är listan lång och besvärlig. Några finns som tur är som e-låneböcker, och så är det en massa artiklar som var lätta att få tag på. Men så är det de där böckerna som inte finns på biblioteket och som kostar en massa att köpa. Jag har ansökt om fjärrlån, men man vet ju aldrig hur lång tid det kan ta att få böckerna. Det tjänar inte mycket till att få en bok i april som skulle varit läst i februari.

Det brukar variera från kurs till kurs hur jag gör. Jag erkänner att jag har kopierat hela böcker, men jag har även köpt böcker för tusentals kronor (sammanlagt). En del böcker känns till och med som ett trevligt tillskott i bokhyllan, som Essential sacred writings from around the world och Medical Microbiology. Men annat, böcker som man inte ens kan få sålt och som man blir uttråkad av att bara tänka på, är mindre kul att ha spenderat pengar på, särskilt när det visade sig att man knappt ens behövde öppna den för att klara av kursen. Ibland känns det som om kursledarna slänger in böcker lite på måfå bara för att jäklas, eller för att få sålt böcker som de själva skrivit.

Jag har även bytt till mig böcker, och köpt begagnat, men jag vet inte om jag orkar hålla på med en massa besvärliga affärer just nu. Så jag hoppas på det bästa, att biblioteket fixar det åt mig. I sådana fall tar jag tillbaka allt negativt jag har skrivit om Lysekils Stadsbibliotek.

4 kommentarer:

Creutz sa...

Bra blogg. Jag länkar hit, om du inte misstycker.

Olivia sa...

Tack! Jag gillar din blogg med, så jag gör också en länk.

Martina sa...

Vad är det för böcker du ska läsa?

Olivia sa...

Martina: Det är en massa böcker, men nu har jag fått tag på alla utom en, "Scientific libraries: Past developments and future changes" av Tomas Lidman. Det visade sig att högskolans bibliotek skickar böcker direkt till distansstudenter, så jag fick ett paket med tre stycken idag. Jag antar att jag var snabb, vi är över hundra i klassen så jag trodde att alla böckerna skulle vara utlånade och ha typ 20 personer i kö.