Sidor

2010-01-02

Bokfrågornas ABC del 5

Femte delen i Lilla Os utmaning.

1. En Evergreen är en sång som är tidlös och ständigt aktuell. Vilka böcker skulle du kategorisera som evergreens?
Alla böcker som trots att det har gått hundratals, eller kanske tusentals, år sedan de skrevs, ändå kan läsas med behållning och tala till läsaren, och som inte enbart är av historiskt intresse. Allmängiltiga böcker helt enkelt. Det kan vara allt från Gilgamesheposet till Jane Austens böcker.

2. Vilka länder i Europa läser du flest böcker från? Finns det något land du aldrig läst en bok från?

Förutom Storbritannien (plus Irland) så är det nog Frankrike, Ryssland och Tyskland. Tyvärr är engelska det enda språket (förutom svenska förstås) som jag läser flytande. Det finns nog många europeiska länder jag aldrig har läst något från, jag har till exempel aldrig läst någon albansk bok, trots att jag faktiskt har varit i Albanien.

Sverige och övriga norden är jag dålig på, jag läser hellre en engelsk bok på engelska än en svensk bok på svenska.

3. Vilka är dina europeiska favoritförfattare?

Jag kan omöjligen räkna upp alla.

4. Jag har just varit i Egypten. Berätta om en bok som har anknytning dit.

Jag måste ju ha läst någon, eftersom jag då och då har haft "egyptiska" faser. Men då har jag nog mest läst facklitteratur. En klassiker är förstås Agatha Christies "Döden på Nilen", som jag tror att jag har läst ett par gånger.

2 kommentarer:

Lilla O sa...

Jag har inte läst en enda tysk bok i år och bara en fransk. Illa. Svårt att hinna med att läsa allt man vill!

Olivia sa...

Egentligen spelar det ju ingen roll varifrån författarna kommer, det viktiga är att boken är bra.